Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Många klagomål efter säljsamtal

- Det här är typiskt för Energibolaget, säger Mats Danielsson på Konsument Göteborg. Hittills i år har rådgivarna fått 44 samtal med klagomål på företaget.
Klagomålen mot Energibolaget i Sverige AB handlar både om deras säljsamtal per telefon och gatusäljarna.
"Jag har fått högre elräkning än vad som är möjligt", säger en konsument som klagat.
Och en annan: "Jag blev påhoppad på gatan".
- Generellt har Energibolaget lovat billigare el, men så blir den inte det, säger Mats Danielsson, energi- och klimatrådgivare på Konsument Göteborg.
Även om det är svårt att bevisa efteråt är konsumenternas bild av säljsamtalet att de inte fått korrekt information.
Konsument Göteborg har under en treårsperiod blivit uppringt av elkunder som drabbats och känt sig lurade att teckna avtal som de inte vill ha. De allra flesta är äldre eller har svårt med språket. Men enligt Mats Danielsson är elmarknaden och prissättningen svår att förstå för de flesta människor.
- Energibolagets taktik är att lägga sig något under Plusenergis tillsvidareavtal, en avtalsform som oftast är den sämsta. Det finns billigare avtal och det finns andra elleverantörer, säger han.

Bättre jämföra priser i lugn och ro

Tidigare har Konsument Göteborg fått samtal från konsumenter som fått höra att de kan få elpris som ligger 20 procent under.
- Det är fantasisummor, säger Mats Danielsson.
Hans råd är att aldrig teckna avtal per telefon - särskilt inte just elavtal som innebär att man måste gå igenom många siffror. Det är bättre att först jämföra priser i lugn och ro och sedan vända sig till den nya leverantören.
- Det känns också bakvänt att Energibolaget tecknar avtal per telefon, men att kunderna måste säga upp det skriftligen. Energibolaget borde rimligen acceptera att man även kan säga upp den vägen, anser Mats Danielsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.