Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Många föredrar en människa framför att chatta”

Det är inte alltid självklart att du når ditt telebolag med ett telefonsamtal. Ibland finns inte ens ett telefonnummer. Det är något som kan kännas som en tröskel för den som har frågor om mobilen och alla digitala tjänster. Sådant som bank-Id skapar frågetecken, eller hur mycket surf som är lagom.

Digitaliseringen fortsätter och om du vill kan du sköta det mesta genom mobiltelefonen. Bankärenden, kontakter med vänner och bekanta, eller för att se sport och film. Samtidigt vill alla känna sig trygga med inloggning, säkerhet och personlig integritet.

– När vi undersökte marknaden så insåg vi att vanlig telefonsupport efterfrågades, säger Fredrik Horn-Berlin, VD för MyBeat. Många vill kunna ringa och få hjälp snabbt, och många problem eller funderingar kan lösas snabbt i ett samtal. Det kan gälla justeringar av abonnemang, diskussioner om vilken surfnivå som passar, något tekniskt eller fakturafrågor till exempel, säger han.

”Kända för att ta oss tid”

– I princip kan du fråga oss vad som helst, som har koppling till mobiltelefonen, säger Maria Coulis, chef för kundtjänsten. Medelåldern på personalen i är 42 år, de har livserfarenhet och är kunniga inom ett brett fält. En annan viktig princip, förutom att svara snabbt och hjälpa till, är att vi inte har någon uppsökande försäljning.

– Du kommer aldrig att bli uppringd av någon som vill sälja våra abonnemang, avlutar hon.

MyBeat har byggt upp ett kundcenter med ambitionen att personalen alltid ska ge det lilla extra till kunderna.

– Många kunder vill prata med en person istället för att chatta. Vi är kända för vår personliga service och att vi tar oss tid. Att kunderna är nöjda visar sig också i kundbetygen på Trustpilot, där vi ligger i topp av marknaden, säger hon. Det är vi stolta över.

Elin Laneskog och Lara Herren
Elin Laneskog och Lara Herren

Mindre krångel

– Många tror att det är svårt att byta mobiloperatör, men det är superenkelt att teckna ett nytt abonnemang. Det är onödigt att betala för en tjänst som du inte är nöjd med, säger Lara Herren på kundtjänsten.

– Vi stressar inte igenom samtalet. Idag är det många som biter ihop och accepterar dålig service eller höga priser, men det är varken svårt eller krångligt att byta abonnemang och flytta med det nummer du har, säger hon.