Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Människor går före vägar

Dubbdäck räddar liv. Det är ett faktum. Ändå vill Göteborgs politiker införa dubbdäckförbud eftersom det leder till mindre vägunderhåll.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Det är förståeligt att kommunpolitiker vill skapa goda miljöer för medborgarna. Att de gör detta genom att förbjuda vissa företeelser och underlätta för andra, är heller inget konstigt. Men när viljan att förbättra leder till att beslut fattas mot bättre vetande har politikerna misslyckats med sitt uppdrag. Det är vad som skett i Göteborg när det kommer till det dubbdäckförbud som numera råder på Odins- och Friggagatorna. Ett förbud som riskerar att sprida sig till andra delar av innerstan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På Göteborgs stads hemsida står det att "studier visar att dubbdäcksförbudet minskar de farliga luftpartiklar som dubbdäcken sliter upp från asfalten med 15-20 procent". Det stämmer inte. Sanningen är att den forskning som finns är tvetydlig. Det finns helt enkelt inga studier som med säkerhet kan peka ut dubbdäckens miljöfarlighet i förhållande till friktionsdäck. De luftpartiklar som orsakar mest hälsoproblem är de allra minsta partiklarna, som inte kommer från slitage på vägbanan, utan från avgaser.

Det som däremot finns, är entydiga rekommendationer från samtliga myndigheter och föreningar som sysslar med trafiksäkerhet om att använda dubbdäck. Speciellt i sådant klimat som råder här i Göteborg om vintrarna. När den osynliga isen lägger sig på lederna runt stan ökar risken med 42 procent att omkomma i en bilolycka för den som kör med dubbfria vinterdäck i förhållande till den som kör dubbat. Även i låga hastigheter kan valet av däck vara en fråga om liv och död. De som kör med dubbdäck ruggar dessutom upp isen och gör väglaget säkrare även för de med friktionsdäck.

Den stora skillnaden i olycksrisk framkom vid en studie som Trafikverket (före detta Vägverket) presenterade för en tid sedan. Med anledning av undersökningen uttalade sig Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid myndigheten, och manade kommuner som tänkt införa dubbdäcksförbud till eftertanke. Det var dock inget som trafiknämnden i Göteborg noterade.

Inte heller bryr de sig om NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, som menar att dubbdäck är det absolut säkraste valet för körning i vinterväglag, speciellt om man kör på is eller våt asfalt. För ett år sedan skrev NTF tillsammans med fackförbundet Transport och företrädare för däckbranschen, på DN debatt om vilken viktig del dubbdäcken är av trafikens nollvision. Debattörerna menade att regeringen inte bör gå med på att låta kommunerna riskera människors liv.

En liknande debattartikel publicerades i GP i går. Den här gången är det Däckspecialisternas riksförbund med flera som ligger bakom. De skriver att "ett dubbdäcksförbud i Göteborg är lika verkningslöst som på andra platser i landet." Så är det.

Man kan slå fast att Göteborgs dubbdäcksförbud kommer att leda till två saker. Ingen av dessa är bättre miljö. Den ena är att slitaget på vägarna kommer att minska, vilket sparar pengar för kommunen. Det andra är att fler göteborgare kommer att skadas och dö i trafiken.

Om Göteborgspolitikerna nu vill hålla fast vi dubbdäcksförbudet borde de vara ärliga och säga som det är. Att det är viktigare att spara pengar på vägunderhåll, än att stadens invånare skall kunna ta sig fram på ett säkert sätt. Att påstå att ett dubbdäcksförbud leder till bättre miljö är nämligen bara ljug.

GP 15/10 -10