"Lukten sticker i näsan"

ANNONS
|

Sketet!

Det är hemvärnssoldaten Petra Ottossons sammanfattning av att jobba med oljesanering ute på en av de värst drabbade platserna, Kaurö väster om Kyrkesund.

Hennes regnställ och gummistövlar är nerkletade med svart sörja.

- Det värsta är lukten som sticker i näsan. Och det blir långa dagar, jag är hemma i Trollhättan vid åtta-nio, om jag har tur, säger hon och gör sig redo att än en gång försöka hålla i saneringssäckarna när helikoptern kommer en ny vända och river upp stormbyar.

Molntäcket är lika grått som klipporna på Kaurö. Dyningen slår in mot stenarna i den långgrunda stranden. Det har varit hårt väder, men nu börjar förhållandena bli lättare för sanerarna.

ANNONS

Super Puma-helikoptern från Kallinge som fraktade oljesäckar från Kaurö in till Kyrkesund i torsdags flög också över området Pater Noster - Kyrkesund.

- Här finns ingen sanerbar olja, säger Jan Harrysson på kustbevakningen. Det enda är vikarna väster om Härön. Vi ska in och grotta i de områdena nu.

Han syftar på det sista steget för sanerarna, att gräva i den svarta smeten mellan stenarna med händerna.

Det är ett hårt arbete. Tjugokilossäckarna ska bäras till båtarna. 800 stycken har sanerarna på Kaurö fyllt. Helikoptern var till god hjälp. Den lyfte 500-kilossäckar. Det är ännu inte fastslaget om oljan kommer från fraktfartyget Golden Trader som kolliderade med fiskebåten Vidar väster om Jylland den 10 september.

En första analys är klar men kustbevakningen vill inte avslöja resultatet. Precis som i dopningsfall ska även ett "B-prov" analyseras.

Ström- och vindanalyser visar att det är fullt möjligt att oljan kommer från Danmark och mängden stämmer också. Golden Trader hade en tank för 765 ton bunkerolja. Hittills har 618 kubikmeter olja tagits upp på den svenska västkusten. Men den innehåller även vatten, fåglar, tampar, grus och andra föroreningar. Cirka hälften är olja.

Vid en småbåtshamn i Kyrkesund finns oljebekämparnas basläger. I centrum är den röda containern som är sambandscentral från räddningstjänsten i Göteborg. I andra containrar finns stövlar i storlekarna 38-47, regnställ, gummihandskar, flytvästar, rengöringsmedel, borstar och annat material. Stövlar rengörs varje dag men kläder kasseras, de är helt täckta av den svarta geggan.

ANNONS

På en containerdörr sitter en stor karta över området med markeringar i olika färger.

- Dilemmat för oss är att det hela tiden kommer ny olja som flyter upp i redan sanerade vikar, säger stabschef Thomas Andersson som just fått besked om att ännu en sanerad vik på nytt blivit nersmord.

I räddningsstyrkan i torsdags ingick 135 personer, 77 från försvaret, 40 från kustbevakningen och 20 från räddningstjänsten. Nu trappas arbetet ner. Oljesaneringen går från en nationell till en kommunal angelägenhet.

Oljan som samlats in under dagen hämtas under natten med lastbilar och körs till oljesanering. Det mesta går till Stena recycling i Skarvikshamnen i Göteborg.

Den sega oljan pumpas in i ett rör där en skruv avskiljer skräpet, sedan separeras vattnet och oljan. Det 75-gradiga vattnet genomgår biologisk rening och töms i havet. Den skräpiga oljan körs till fjärrvärmeeldning medan den renade körs i båt till Halmstad där den renas ytterligare. Därefter säljs den som eldningsolja till industrin.

En sketen återvinning.

ANNONS