Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lucka i lagen gynnar konsumenterna

Webbföretaget nekade Adi Hadzic att ångra sitt köp av två däck. På grund av en miss i informationen på hemsidan borde han fått pengarna tillbaka direkt, trots att han använt dem.

Adi Hadzic köpte två nya däck till sin bil i maj. Han fick dem levererade och de monterades på bilen av en verkstad. När han redan dagen efter leveransdagen körde hem därifrån insåg han att däcken hade fel belastningsindex. Tre dagar senare kontaktade han Bythjul.com och krävde att få returnera dem.
– Trodde först inte att jag kunde ångra mig eftersom jag använt däcken, men jag fick tipset av Konsument Göteborg, säger Adi Hadzic.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Saknades information

Han köpte dem via Bythjul.com. Där går att söka däck efter bilmodell. "När du söker ett komplett hjul, däck eller fälg genom Bythjuls snabbsök garanterar vi att det passar din bil", står det i köpvillkoren. Men det är inte produktlöftet som är kruxet för företaget. Misstaget är att vid köptillfället saknades information på webbsidan om värdeminskningsavdrag, när konsumenter vill ångra sitt köp.
Tidigare var en förutsättning för ångerrätt vid handel över nätet att varan skulle vara i ”väsentligen oförändrat skick”. Luckan i den nya lagtexten från 2014 gör att konsumenter med lagen i ryggen kan använda sönder en pryl och ändå få hela köpesumman tillbaka – ifall företaget missat att informera korrekt om värdeminskningsavdraget:

– Ny, använd eller förstörd – det spelar ingen roll, säger konsumentrådgivare Louise Andersson på Konsument Göteborg.
Är distanslagen för bra?
– Ja, för att den kan missbrukas. Men min situation skulle inte ha uppstått om företaget gjort rätt från början, säger Adi Hadzic.
Han såg ingen annan utväg än att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden. I sitt svar dit skrev företaget att vi "går med på att ta produkten i retur", däremot inte att stå för monteringskostnaden på 650 kronor, som Adi Hadzic kräver eftersom han redan har beställt nya däck som ska monteras.

 

"Ska korrigeras"

– Vi hanterade ärendet felaktigt, vilket är beklagligt. Självklart ska det korrigeras. Våra kunder ska känna sig trygga när de handlar av oss, säger Jan-Erik Stock, operativ chef på Bythjul Norden AB, som även lovar monteringskostnaden som "goodwill".
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler omfattar inte allt som köps på distans (se exempel på undantag till höger).
– Lagen är kanske inte helt genomtänkt. Den är stenhård för näringsidkarna med tuffa konsekvenser om de gör minsta fel, säger Louise Andersson.
Konsumentverket har standardformulär, där företagarna får hjälp med exakta ordalydelsen på hur informationen bör skrivas. Lagen är tvingande, och inget företag får ge sämre villkor.

 

Som i butik

Om företagen lämnar rätt upplysningar om den 14 dagar långa ångerfristen har konsumenten bara samma rätt att undersöka produkten som om man befann sig i en butik, exempelvis att prova ett plagg. Enligt lagen får säljaren ta ut ersättning om köparen "hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion".

Nu har en text lagts till i köpvillkoren på Bythjul.com som täpper till hålet och gör kunden ansvarig för eventuell värdeminskning. Däremot stod det när GP kollade inför samtalet med företaget också att "varan ni returnerar ska vara i sitt ursprungliga skick för att ångerrätten ska gälla", vilket är motsägelsefullt.
Ångerrätten gäller alltid, och produkten måste inte vara i ursprungligt skick för att man ska få ångra sig. Däremot kan konsumenten bli tvungen att ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som användningen medfört.

– Vi har justerat texten nu om våra villkor och ska gå igenom det med vår kundservice för att säkerställa att det inte händer igen, meddelar Jan-Erik Stock lite senare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.