Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tågolyckan i Ledsgård för två år sedan får nu sitt rättsliga efterspel.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lokförare åtalas

KUNGSBACKA: Den allvarliga tågurspårningen vid Ledsgård skylls nu på den lokförare som körde olyckståget från Bohus till Göteborg. Två år efter olyckan åtalas han nu för allmänfarlig vårdslöshet.
Redan kort tid efter olyckan konstaterades att den inträffade på grund av att "någon" glömt att ändra lastväxlarna på klorvagnarna från "tom last" till "last", vilket påverkar tågets bromsförmåga. Som denne "någon" utpekas nu en drygt 30-årig lokförare som körde klortåget från Eka Bohus till rangerbangården i Sävenäs i Göteborg. Tåget kördes sedan vidare av en annan lokförare mot Malmö.
Av förundersökningen framgår att mannen arbetat som lokförare i två år, men att det var första gången han körde så långt tåg lastat med klorgas. Att han inte hade ställt om lastväxeln skyller han, i polisförhör, på bristande utbildning. Han uppger också att han inte haft någon checklista att bocka av alla utförda kontroller på.
Kammaråklagare Marie-Louise Eskilstorp kommer dock att kalla flera vittnen till rättegången som ska styrka att kontroll av lastväxlarna ingår i mannens utbildning och att han borde haft tillräckliga kunskaper för uppgiften.
När lokföraren nyligen delgavs misstanke om brott påpekade han att rutinerna ändrats sedan olyckan och att bromtester nu utförs med hjälp av ett datasystem. Vid tiden för olyckan var det enbart lokförarens egen uppfattning av att tågets bromskapacitet som gällde. Han menar att det är orimligt att lägga skulden på en enskild person och att flera samverkande faktorer bidrog till olyckan.
Åklagaren menar dock att lokföraren varit oaktsam genom att åsidosätta en grundläggande bestämmelse. Hon bedömer också att brottet är grovt eftersom lasten innehöll giftgas och många människor därmed utsattes för fara.