Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Nyligen ställde Victoria Wånsander ut sina tavlor i Paris och i april väntar en ny utställning i New York. "Jag vill att folk reflekterar och hittar sin egen röst genom min konst", förklarar hon. Bild: Mia Sandblom

Victoria är på väg att erövra världen med sin konst

Victoria Wånsander ville ha en tavla över sin soffa och bestämde sig för att måla en. Hon trivdes med avkopplingen i att skapa, startade ett Instagramkonto för sin konst och en dag ringde en gallerist och erbjöd henne en utställning på Louvren.
– Det var fantastiskt i Paris. Till våren ställer jag ut i New York.

Victoria Wånsander bor i Linné med sin sambo. Vardagsrummet i lägenheten är även ateljén där hon skapar, hon försöker få tid att måla ett par kvällar i veckan. På dagarna är hon oftast på kontoret på Vallgatan, men hon har också mycket kundmöten. Vardagen är ganska strukturerad, och uppdragen hon får av kunder är ofta tydliga.

– Jag är UX-designer och hjälper även företag med strategier för att bli mer kundcentrerade, förklarar hon.

"I konsten är jag fri"

Victoria trivs med sitt arbete och har inga planer på att sluta, hur det än går med konsten. Som egenföretagare och konsult lägger hon upp dagarna själv, men arbetsuppgifterna är som sagt ofta satta på kundens villkor. Det skiljer sig från målandet.

– I konsten är jag fri. Det finns inga rätt eller fel och det är fantastiskt.

När Victoria ställer sig vid den tomma duken har hon inga planer på vad tavlan ska föreställa. Hon väljer en färg och går in i en annan värld. Till den dramatiska klassiska musiken som dånar ur högtalaren målar hon det som behöver komma ut. Motiven är abstrakta, men till varje verk skriver Victoria en text.

– Det brukar vara en dikt om att hitta sin egen kraft och plats i livet. Om att hitta sina unika kvalitéer. Jag har själv funderat på vad jag är satt på jorden för att åstadkomma och det är ett livslångt projekt, men jag är på rätt väg, säger hon.

Victoria har ingen bakgrund inom konsten. Hon växte upp i Kullavik och studerade kognitionsvetenskap med inriktning User Experience Design i Skövde efter ett par år av ströjobb som bland annat försäljare i en lyxig modebutik i London. Hon var heltidsanställd på ett IT-företag den där dagen för drygt två år sedan då hon bestämde sig för att måla en tavla till den tomma platsen ovanför soffan.

– Jag har alltid testat olika saker. ”Hur svårt kan det vara”, brukar jag tänka. Så tänkte jag när jag skaffade häst som 15-åring och sedan letade efter jobb för att ha råd med den. Det löste sig, jag fick jobb på Burger King, säger Victoria och skrattar.

Trivdes i bubblan

Hon blev nöjd med tavlan och upptäckte att hon trivdes i bubblan hon hamnar i när hon målar. Snart startade hon ett Instagramkonto och en hemsida för sin konst. En dag ringde en kvinna och presenterade sig som gallerist från Malmö.

– Hon sa att min konst talade till hennes själ och att hon ville hjälpa mig att ställa ut på Louvren. ”Kul”, tänkte jag, berättar Victoria.

Erbjudandet lät för bra för att vara sant. Det var det dock inte. Ett kontrakt skrevs och Victoria fick i uppdrag att måla fyra nya tavlor med korrekta mått.

– Det målandet blev mer som ett jobb, eftersom jag var tvungen att leverera. Men det var roligt, jag kom in i ett flow, säger hon.

Flowet resulterade i kollektionen ”Födseln”, som symboliserar hur Victoria föddes som konstnär, och representerar hur vi människor behöver våga födas på nytt för att växa som människor. Inför resan försökte hon kolla upp så mycket som möjligt, för att inget skulle gå fel. Hon ringde flygbolaget för att ta reda på temperaturen i fraktutrymmet, så att det inte fanns risk att färgen skulle krackelera i kylan.

– Mycket av det som ska ske kan jag inte påverka och därför är det ingen idé att oroa sig. Det värsta som kan hända är att målningarna inte kommer fram.

Njöt av ljuvliga Paris

Väl på plats spände hon upp dukarna och hängde dem på plats inne i galleriet. Under utställningen hängde hon i lokalen och njöt av atmosfären i ett höstigt Paris.

– Min gallerist var med, och eftersom hon kan franska så var det hon som skötte de mesta av samtalen.

Priset per tavla var satt till 10000 euro. Inget av verken såldes under utställningen, men Victoria deppar inte över det.

– Jag har sålt en del innan och det är väldigt hedrande att människor vill omge sig med min konst. Men jag målar för min egen skull och kommer fortsätta måla oavsett försäljning. Jag har lärt mig otroligt mycket av det här.

Bild: Mia Sandblom

Nästa planerade utställning blir alltså i New York i april. Till dess måste nya tavlor skapas, men Victoria känner heller ingen oro inför det. Hon har hittills inte hamnat i någon sorts målarkramp. Ibland kör hon fast, och då behöver hon förstöra delar av tavlan för att komma vidare.

– Det är som i livet, när man kör fast behöver man fundera på vilka delar som ska få leva vidare och utvecklas i nästa penseldrag.

Vet när målningen är klar

Hon säger att hon vet att en målning är klar när den inte har något mer att berätta.

– När jag målar så växer saker fram och det blir en historia. När jag känner att jag inte kan göra mer så är den klar.

Skapandet är en speciell process, och Victoria har haft konstevent då hon målat inför en mindre publik. Till musik bjuds gästerna på vin och tilltugg och de som vill får gärna skriva ner de tankar som kommer upp i ett block.

– Jag vill att folk reflekterar och hittar sin egen röst genom min konst. Helst vill jag göra något för unga tjejer och låta dem tro på sig själva. Av någon anledning har jag själv aldrig varit rädd för att misslyckas. Jag tycker om att testa nytt, för man lär sig att simma på djupt vatten, säger Victoria Wånsander.

Fotnot: UX står för user experience och betyder användarupplevelse. UX-design handlar om designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en tjänst eller produkt.

Victoria Wånsander

Ålder: 27 år.

Bor: Göteborg.

Familj: Sambo.

Yrke: Konstnär, UX-designer och designstrateg.

Intressen: Är nördig inom arbetet och läser mycket för att utvecklas, målar, läser och är i skogen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.