Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Inger Elonsson tränade inte så mycket när hon var yngre men efter att ha provat spinning var hon fast. Bild: Gustaf Ostberg
Inger Elonsson tränade inte så mycket när hon var yngre men efter att ha provat spinning var hon fast. Bild: Gustaf Ostberg

Veckans höjdpunkt ger Inger kraftigt motstånd

För Inger Egonsson, 81 år från Skärhamn, är spinningpasset på torsdagar veckans höjdpunkt. Medryckande musik, trevliga träningskompisar och lagom jobbig cykling får träningen att bli både rolig och välgörande.

Ljuset i lokalen på Träningskliniken i Skärhamn är dämpat och de många spinningcyklarna står snyggt uppställda på rad med gott om utrymme emellan. En ljusslinga gör lokalen lite mer upplyst.

Inger ställer in motståndet på sin cykel med hjälp av en liten ratt. Hon förbereder sig för dagens pass som på grund av regnet och den iskalla nordanvinden kommer ske inomhus. Det hör till ovanligheterna, för Inger Egonsson föredrar egentligen att träna utomhus.

Tränade utomhus under pandemin

När pandemin satte käppar i hjulen för inomhusträning och äldre avråddes från att ens gå utanför dörren, valde man på Träningskliniken att helt sonika flytta ut den mesta av verksamheten på gården utanför. Till och med spinningcyklarna. Det blev en stor succé.

Under pandemin flyttades gymmet och även spinningcyklarna utomhus, vilket gjorde att Inger Elonsson kunde fortsätta träna, trots restriktionerna. Bild: Gustaf Östberg
Under pandemin flyttades gymmet och även spinningcyklarna utomhus, vilket gjorde att Inger Elonsson kunde fortsätta träna, trots restriktionerna. Bild: Gustaf Östberg

– Det är helt underbart att sitta och cykla ute i friska luften. De släpar ut musikanläggningen och musiken dånar mellan husen här. När restriktionerna släppte tidigare i år var vi många äldre som ville fortsätta träna utomhus så nu har vi pass utomhus mest hela tiden, säger Inger Egonsson.

Provade spinning och fastnade direkt

För nästan tjugo år sedan provade hon att cykla spinning för första gången och blev fast. Då hade hon precis flyttat ut till Skärhamn från Göteborg med sin make. Hon hade inte tränat speciellt regelbundet innan, lite sporadiskt, men snart märkte hon att träningen var bra för både kropp och huvud.

– Som ung hade jag inget behov av att träna, tyckte jag. Jag jobbade mycket och tränade lite då och då på gym. Men när jag provade spinning för första gången tyckte jag det var så roligt. Vi har till och med cyklat när det snöat ute och var minus 14 grader, påpälsade från topp till tå, säger hon och skrattar.

Hon är beredd att jobba hårt med benen när hon tränar och vägrar fuska. Motståndet på cykeln sätts absolut inte för lätt.

Cyklar efter sin förmåga

– Det är det som är så bra med spinning, alla kan cykla efter bästa förmåga, säger hon.

Hon berättar att för henne är spinningen inte bara bra för kroppen, det är också en möjlighet att träffa andra människor.

– Speciellt under pandemin, när sällskapslivet som vi var vana vid blev lidande, då var det bara här vi kunde mötas. Det blev räddningen för oss äldre.

Vikten av regelbunden träning när man blir äldre har hamnat i fokus de senaste åren och numera är det inget ovanligt att människor äldre än 70 år tränar på gym eller tränar spinning. Forskning visar att styrketräning och konditionsträning minst två gånger i veckan ökar muskelmassan, tränar balansen och motverkar depression.

Förutom spinningen tränar Inger Egonsson på gymmet och går på olika dans- och styrkepass. Under pandemin tränade hon 5-6 gånger i veckan, numera är det 3-4 gånger i veckan varierat mellan olika sorters träning.

Hon har dock märkt att hon inte riktigt orkar lika mycket som när hon började träna för 20 år sedan.

– Jag blir fortare trött och mer andfådd, orkar inte hålla på riktigt lika länge. Jag har inte heller vigheten som förr och kan inte göra allt som jag kunde innan. Men det är det som är bra med spinningen, man kan öka och minska motståndet när man cyklar. Det har hänt någon gång att jag får lite ont i knäna, men det går snabbt över, säger hon.

Den musik som spelas på passet har stor betydelse och hjälper henne att orka igenom hela passet. Musiken till passet väljs utifrån målgrupp och önskemål.

Cyklar ibland till ABBA-tema

– Är det Melodifestival på gång spelas det många gamla festivalvinnare. Ibland blir det ABBA-tema. Roligast av allt är nog när vi har tysk sjömansmusik som tema på lucia. Min man älskar det och under tiden vi cyklar sjunger alla cyklister tillsammans, berättar hon.

Någon speciell utrustning har hon inte när hon cyklar. Mjuka tights och en t-shirt räcker och ett mjukt sadelskydd så man inte får skavsår är allt som behövs.

– Jag använder vanliga träningsskor också. Det går lika bra och jag får gott fäste, säger hon.

Deltagarna till dagens pass börjar fyllas på. Idag är musiktemat Sven-Ingvars och snart ljuder välkända låtar ut från högtalarna. Inger Egonsson ser till att vattenflaskan ligger som den ska på cykeln och gör sig redo.

– Nu är det dags. Nu kör vi!

Inger Egonsson

Gör: Spinningfantast och pensionerad vd-sekreterare

Ålder: 81 år

Bor: Skärhamn på Tjörn

Familj: Make och två vuxna barn

Intressen: Träning, läsa, påta i trädgården och akvarellmålning.

Läser just nu: ”Dagar av ensamhet” av Elena Ferrante

Tre träningstips för spinning:

Välj en träningsform som passar din förmåga. Spinning är bra konditionsträning.

Ta inte ut dig, utan träna med måtta. Ställ in motståndet lagom.

Gå på ett pass med härlig musik. Det får dig att orka mer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.