Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Under vintern har Mathias Andersson haft nere motorn, bytt alla lager och uppgraderat. "Hur många timmar och pengar jag lagt på bilen? Omöjligt att säga och jag vill heller inte veta", säger han med ett snett leende. Bild: Clas-Göran Sandblom

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

V8-motorn får Mathias att tända på alla cylindrar

På 1930-talet började Henry Ford göra bilar med V8-motorer till var mans egendom. Mathias Andersson har monterat en Chevrolet V8 i sin Volvo 242. Kombon har funnits länge, men knappast med "åtta trattar upp genom huven".
– Jag har inte sett någon med separata spjäll, en upphottad motor, säger Mathias.

Krafterna under motorhuven i hans läckert orangefärgade bil räcker och blir över.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Den borde ha mellan 600 och 700 hästkrafter. Jag har inte kollat än.

Blivit kvar i garaget

Mathias Andersson föddes praktiskt taget i ett garage – och där har han blivit kvar.

– Jag har växt upp med bilar, hjälpte till att bygga farsans Camaro -67. Jag hängde med honom ut på klubbtävlingar.

– Han har alltid älskat att åka fort, konstaterar pappa Lars.

– Han började med moppe tidigt. Tillsammans med en kompis räddade han vår kasserade trädgårdstraktor. Förgasaren var full med vatten och igenproppad med löv. Men han fick igång den, berättar mamma Britt.

Bild: Clas-Göran Sandblom

Yrkesvalet var ganska givet. I högstadiet bestämde sig Mathias för att bli bilmekaniker. Han har påbrå i familjen och på den vägen är det.

Mathias, gillar sugmaskiner, rev ut B230-motorn, och började bygga V8:an för att se hur långt han kunde gå. Bygget med att hotta upp Volvon väckte ett enormt intresse.

– Jänkarna går igång på ljudet när spjällen är öppna. Fackpressen var alldeles till sig. En kompis som bor i USA visade mig en artikel från Road & Track Magazine på min bil, jag blev väldigt överraskad.

Succéklipp på Youtube

Special-insuget på hans smallblock Chevy 409 fick folk i branschen att gå på högvarv.

Det enorma intresset i framför allt USA drog igång när Mathias Andersson la ut ett Youtubeklipp när han provkörde på ett industriområde.

– Senast jag kollade hade inslaget närmare 25 000 klick. Alla skriver på engelska och det går inte att se var de kommer ifrån. Några har hört av sig från USA, de vill göra samma grej med sin Volvo. Ganska kul och jag svarar så gott jag kan.

Road & Track skrev en artikel med rubriken ”This V8-Swapped Volvo Has Velocity Stacks and Makes a Whole Lot of Noise.”

Andra biltidningar skrev: ”Vem är svensken?” om den dittills anonyme Landvetter-mekanikern, som rört om alla vedertagna begrepp i branschen.

Hur fick du idén, som nu väckt sådan uppståndelse i USA?

– Volvo 242 är en populär förstabil att bygga på, i Sverige i varje fall. Den kan uppgraderas till en hyfsad kostnad. Det är en kul bil helt enkelt. Detta är min andra 242:a.

Bild: Clas-Göran Sandblom

Karossen var helt tom när Mathias blev ägare.

– För att fylla den med inredning, el och annan utrustning köpte jag en donatorsbil. Det finns småsaker, kosmetika, att fixa till. Lackeringen gjordes för ungefär tio år sedan och den har hållit sig bra, men skulle behöva lite kärlek.

Förre ägaren hade tänkt göra ett liknande bygge, för att köra på bana. Efter lackeringen hände inget mer tills Mathias fick nys om den.

– Först köpte jag ett motorblock och sedan har jag kompletterat varje del för sig.

Resurser under motorhuven

Senaste månaderna har gått åt till att reparera och montera motorn efter ett haveri från förra året, och samtidigt trimma motorn ytterligare för att öka antalet hästkrafter.

Det finns som sagt resurser där fram.

– Jo, bilen ”flyttar” på sig när jag trycker på pedalen. Att känna accelerationen är halva grejen. Jag har inte testat hur fort den går, inte ens på bana eller flygfält men den bör göra 315 kilometer i timmen. Det måste vara en lång avskild raka för att jag ska våga pressa den.

Bild: Clas-Göran Sandblom

Mathias har inte varit i närheten av maxfarten:

– Läskigt att köra så fort i en gammal Volvo men den skulle nog orka med det – förutsatt att jag vill och vågar.

Några böteslappar har inte drabbat honom.

– På allmän väg måste man köra försiktigt, följa reglerna och visa respekt.

Hur blev reaktionen när du kom ut med din brummande 242:a i trafiken och wrooomade till?

– Jag körde runt omkring här. För mig var det ganska nervöst och spänt, allt kan hända med ett nybygge. Folk blev fundersamma, verkade förvånade, när de såg en Volvo men hörde ljudet från en muskelbil. Många vände sig om efter bilen.

Bara vid speciella tillfällen

Den unika dyrgripen tar han bara ut vid speciella tillfällen.

Ligger den största glädjen i att skruva?

– Mitt stora intresse är att köra, det är skitkul. Jag hoppas att komma ut på trackdays på olika banor. Då kan jag sakta men säkert bygga mig upp - som att tävla mot mig själv. Den är redo att tävla på bana.

Äpplet faller inte så långt från päronträdet. Pappa Lars äger en Chevrolet Camaro -67 och brorsan Marcus en Pontiac LeMans -69.

En tanke som lockar Mathias är att så småningom köpa en muskelbil – en Camaro eller en Mustang.

– Än har jag ingen sådan bil. Men jag har ju en motor…

Mathias Andersson

Ålder: 24 år.

Bor: Landvetter.

Yrke: Bilmekaniker.

Intressen: Bilar, rock'n'roll, trummis.

Familj: Pappa Lars, bilelektriker, mamma Britt, administratör, brodern Marcus, bilmekaniker, sångare och gitarrist, och systern Emilie, som jobbar med reservdelar.

Fakta: V8-motorn

Fanns först i flygplan och fartyg. 1932 rev bilkungen Henry Ford till sig ett försprång. Han hade kommit på ett sätt att gjuta den v-formade motorn med fyra cylindrar i två block. Den blev tillräckligt enkel och billig att tillverka för bilar. I gangstervärldens USA insåg man snabbt att en bil med en V8 lätt körde ifrån polisen. Ordningsmakten såg då till att själva köpa samma sorts bilar. V8 finns i lastbilar, bussar, fartyg och äldre flygplan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.