Wedels Göteborg: 3. Barken Viking

Wedels Göteborg - en orättvis uppslagsbok från Alla-heter-Glenn till Västlänken

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Barken Viking

I snart 50 år Barken Viking varit fånge. Hennes stormast sticker upp 55,5 meter över vattenytan. Älvsborgsbron – invigd 1966 – har en seglingsfri höjd på 45 meter. Å andra sidan skulle det inte ha hjälpt att riva Älvsborgsbron. Barken Viking är sedan länge fastbyggd med kajen och numera nästan mer byggnad än båt. Men hon är en skönhet – det största segelfartyg som byggts i Norden: 97 meter lång, med en segelarea på 3 690 kvadratmeter.

Göteborg är visserligen en sjöfartsstad, men det är på intet vis självklart att Viking ligger här. Andra hamnar hade varit lika naturliga som slutdestination. Hon byggdes år 1906 på Burmeister & Wain i Köpenhamn. Hon blev ett led i segelsjöfartens allra sista kapitel – det som så vackert skildras i exempelvis Gordon Macfies och Eric Newbys böcker. Där passerar Viking revy. Under dessa segelsjöfartens sista decennier levde segelfartygen i ständig bokstavlig livsfara – hårt trängda av motordrivna fartyg som brutalt trängde fram i farlederna, gärna i kompakt mörker – och evig ekonomisk knapphet. Till slut var det i princip bara den australiska vetetraden som återstod för Viking och de andra stolta segelfartygen. Ibland hade hon också svenskt trä i lasten. Förutsättningen var obefintliga personal- och bränslekostnader och en last som kunde bli en månad försenad utan att förfaras. Hon seglade under dansk, finsk och svensk flagg.

ANNONS

Någon snabbseglare var hon aldrig. Hastighetsrekordet 15,5 knop – 28, 7 kilometer i timmen – sattes i en magnifik storm i the roaring forties. Segelmakaren Johan Sommarström har fällt ett bevingat och inte särskilt smickrande yttrande om Vikings sjöegenskaper: Viking skuffade halva oceanen framför sig och den andra halvan efter sig.

ANNONS