Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Viktigt för kaffet. Bild: Karin Flodhammar

Floka : Vart tog klarskinnet vägen?

”Vi kokte upp det sju gånger och hällde sedan en slatt kallt vatten i pipen. Det blev underbart gott. Eller i alla fall drickbart.”

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Va, inget vin till maten? utbrister min kollega första dagen på jobbet efter semestern.

"Hjärtlig, rå med en svag doft av björnbär" vore en bra beskrivning av henne. Det står som ett moln av skog och vilda bär runt henne när hon sveper in, hon har haft en bra sommar kan man tänka. Vin beskrivs ofta i termer som "mustigt och kraftfullt med ett stänk av lakrits och mörk choklad", allt presenterat i cirkeldiagram på hyllan på Systembolaget. "En elegant skärpa balanserad med lime, smultron och färska hallon", ni har säkert sett det. Jag har vikt ihop några av de enliters-kartonger som varit okej och pressat in mellan mikrovågsugnen och städskåpet för att komma ihåg vilka nitar jag gått på och vilka som är okej. "Detta vin från högplatån La Mancha i Spanien är ett halvtorrt fylligt vin med inslag av mörka bär och vanilj" står det på en. Billigt och rätt okej. Jag har även en varningshylla. På en kartongbit står det: köp inte detta.

Nu tror jag inte influencers visar upp vinflaskor på sociala medier, men i takt med att de tar över marknadsföringen på andra områden blir ett antal reklammakare och mattelärare över.

Knappt har man vant sig vid Systemets cirkeldiagram förrän kaffet kommer efter. "Mild, nötig med en balanserad sötma", producerat av kvinnor därtill. Ett annat kaffe har en "doft av nougat och elegant smak med livlig syrlighet, generöst lång och balanserad eftersmak".

Samma kaffe har 4/8 rostningsgrad, 3/5 fyllighet och 3/5 syrlighet. Man har gått över till bråkräkning vilket är lite svårare att förstå än cirkeldiagrammen. Hur kan fyra åttondelar, tre femtedelar och ytterligare tre femtedelar bli ett? Jag räknar till 50%+60%+60%=170%? Eller ska varje kategori bedömas för sig? Samtidigt har förpackningarna krympt från 500 gram till 450 gram och kan lättare pressas ner i kaffeburken men ändå. Och när går man över till stapeldiagrammet?

Nu tror jag inte influencers visar upp vinflaskor på sociala medier, men i takt med att de tar över marknadsföringen på andra områden blir ett antal reklammakare och mattelärare över.

De mattelärare som inte klarar utbildningen får jobb på kafferosterierna. Visserligen har de extraknäck på grundskolan som obehöriga i slöjd, naturkunskap och även matte, men de är inte där de håvar in de stora inkomsterna, utan där griper kafferosterierna in och räddar dem.

Ungdomar dricker inte kaffe och sprit, alltså har de en nisch där. De andra, reklamarna med sina slogans och fyndigheter, får klara sig bäst de vill. Börja sjunga, bli med i Idol. De har det väldigt hårt. Väldigt, väldigt hårt. Tänk bara på "DDT- Det Dödar Tillförlitligt", medlet mot insekter och ohyra, den kända sloganen från 50-talet. Den slog in som en spik. Det räcker med att läsa en veckotidning från 50-talet för att förstå genialiteten i en slagkraftig slogan som denna. Det är dessa 50-talister som utgör den verkliga begåvningsbanken i samhället, visserligen lite till åldern komna, men ändå. Vissa influencers blir miljonärer på att visa upp väskor medan andra får traggla med cv:s på arbetsförmedlingen. Det är hårt. Väldigt hårt.

Och vart tog klarskinnet vägen? Det norrländska fiskskinnet man slängde i kokkaffet på slutet för att sumpen skulle sjunka till botten. Det fanns bara brygg och kok att välja på och vi föredrog kokkaffe, mest för att det var en sport att få till det hela. Vi kokte upp det sju gånger och hällde sedan en slatt kallt vatten i pipen. Det blev underbart gott. Eller i alla fall drickbart.

"En halsstarrig sälta med inslag av makrill, betong och smultron" skulle man kunna beskriva det som. Men det dög.