Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Blockbildningen som den tedde sig år 1948. Teckningen ur veckotidningen Se.  Bild: Rit-Ola
Blockbildningen som den tedde sig år 1948. Teckningen ur veckotidningen Se. Bild: Rit-Ola

Sture Hegerfors: Teckningen från 1948 är lika aktuell i dag

Rit-Olas gubbe sitter fortfarande på stenen - idag undrar många hur länge han tänker sitta kvar.

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Vidstående teckning kunde varit gjord i dag.

I själva verket publicerades den i veckotidningen Se för lite drygt sjuttiofyra år sedan, den 26 februari 1948. Hela tiden sedan dess har gubben hållit sig på sin sten. I dag undrar många hur länge till han tänker sitta kvar.

Under andra världskriget var han en av de publicister som gick hårdast åt Hitler och hans anhang.

Signaturen Rit-Ola (alias Jan-Erik Garland 1905-1988) var mannen bakom verket. När jag växte upp på 1950-talet var han en levande legend. Han hade börjat teckna i Idrottsbladet redan 1926 och värvades 1938 till Dagens Nyheters sportredaktion, där han producerade ”lakan” (det vill säga långa tvåspaltiga teckningar med avspänt initierade texter).

För tidningen Folket i Bild skapade han mellan 1936 och 1978 en av de roligaste tecknade serier som existerat i Sverige: ”Biffen och Bananen”. Huvudpersonernas suveräna ekenskis-snack knockade mig och mina göteborgska jämnåriga. Repliker som ”Saken e klar, benet e avsågat – ontan tontan!” fick oss att en gång i veckan ligga dubbelvikta av skratt.

Rit-Olas - det vill säga Jan-Erik Garlands - självporträtt. Bild: Rit-Ola
Rit-Olas - det vill säga Jan-Erik Garlands - självporträtt. Bild: Rit-Ola

Det fantastiska var att Rit-Ola var lika snabb i truten som sina seriefigurer. År 1968 träffade jag honom i samband med att Lars-Gunnar Björklund och jag spelade in en tv-serie om tecknade serier. Vi intervjuade honom hemma i hans våning på Brantingsgatan i Stockholm och vacklade några timmar senare ut därifrån, glatt utmattade av hans pricksäkra jargong.

Mellan 1939 och 1981 kommenterade Rit-Ola sin samtid i en stor veckoligen återkommande plansch i Se. Där höll han oftast en allvarlig ton. Under andra världskriget var han en av de publicister som gick hårdast åt Hitler och hans anhang.

Och i dessa dagar kan vi alltså konstatera att åtminstone en av hans teckningar har hållit sig aktuell genom decennierna.

Missa inget från GP Världens gång!

Nu kan du få alla kåserier och skämtteckningar som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Världens gång. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.