Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fantastiska överlevaren Bel´ Rose glider förbi i full segelskrud och tjusar oss alla i Mölle. Bild: Britt-Marie Brovik
Fantastiska överlevaren Bel´ Rose glider förbi i full segelskrud och tjusar oss alla i Mölle. Bild: Britt-Marie Brovik

John Brovik: Precis som 1894 ...

John Brovik tappar andan av Bel’ Rose i Mölle.

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Det här är Mölle. ”Mölle by the sea” som Povel Ramel sjunger i The Gräsänkling Blues, låten som tar pulsen på 50-talet med poker, hembiträden, Stig Järrel och baksmälla. En charmig ort är det, med vita Grand Hotell som svajar på sin klippa i fonden. Strandpromenaderna, den nätta, lite sorglösa framtoningen. Det doftar sommar och hav.

Högtrycket har ju gjort sanslös comeback, kommit på blixtvisit till Mölle. Folk glider runt i hamnen. Står på huvudet i sjön från kajnocken, köar vid strandkiosken i foppatofflor och strandhatt. Det är över 26 grader varmt, en fin liten bris sveper in från havet och gungar tre skärmflygare som hänger över viken.

Henrik Bager och Mathias Ravanis med gaffelseglet klart att sätta. Bild: Britt-Marie Brovik
Henrik Bager och Mathias Ravanis med gaffelseglet klart att sätta. Bild: Britt-Marie Brovik

Men vi har inte kommit hit för det rätt avspända badortslivet. Vi är här för segelbåten som ligger med häcken in mot kajkanten. Fantastiska överlevaren ”Bel´ Rose”, byggd redan 1894 ute på Lindholmen i Göteborg till priset av 1 625 kronor, nu renoverad till nyskick av båtbyggarna Martin och Mathias Ravanis.

Jag blir kär i 126-åringen direkt. Det här är en unik båt, med självklar identitet. Andlöst vacker med sin utfallande klipperstäv, ytterst eleganta språnglinje och långa överhäng, självklart K-märkt av Sjöhistoriska museet. ”Bel´ Rose har genomgått en traditionell och materialtrogen renovering”, skriver museet på sin hemsida, ”vilket gör att skicket idag är mycket gott.” Det är bara att hålla med.

Jag är glad att vi på GKSS kunde hjälpa till med originalritningarna som hjälp i renoveringen säger Anders Andrén på Långedrag. Bild: Britt-Marie Brovik
Jag är glad att vi på GKSS kunde hjälpa till med originalritningarna som hjälp i renoveringen säger Anders Andrén på Långedrag. Bild: Britt-Marie Brovik

Martin och Mathias är välkända för VG:s läsare. Bröderna byggde Ostindiefararens skeppsbåtar, döpta i konjak på Rivöfjorden till ”Martin” och ”Mathias”. ”Martin” ställdes ut i veteranbåtshörnet och gjorde succé på årets båtmässa i Göteborg (VG 200216).

Båtbyggarbröderna Ravanis har skaffat sig en särställning inom båtbyggeriet, vann 2018 den prestigefyllda utmärkelsen ”Restoration of the Year” anordnad av tidskriften Classic Boat. Det var kvittot på jobbet med sillabåten ”Bessie” som tog över 1 800 arbetstimmar. ”For Bessi´s charm”, skriver Classic Boat, ”with her unusual rig and curvaceuos workboat form”.

-Dom är bäst i hela Europa! säger Henrik Bager som seglat och ägt vackra ”Bel´ Rose” i över fyrtio år och hållit båten igång med linolja och trätjära i rätta doser nere i skånska Mölle.

Intagande namnbräda placerad i sittbrunnen. Bild: Britt-Marie Brovik
Intagande namnbräda placerad i sittbrunnen. Bild: Britt-Marie Brovik

Men allt började i Göteborg och Långedrag. ”Bel´ Rose” ritades av Albert Andersson, välkänd båtkonstruktör och lärare vid Chalmers som också designade Anders Zorns berömda klipper ”Mejt”. Jag har en bild på näthinnan med Zorn i sittbrunnen på ”Mejt” när man forsar fram över Östersjön. En ömsint bild. Han har en Yorkshireterrier i knät, en riktig skeppshund.

Göteborgs Segel Sällskap, GSS, beställde ”Bel´ Rose”, en mönsterbåt som skulle lottas ut. Ett vanligt sätt att få ut nya idéer´ på marknaden, skapa inspiration för nya båtar. Och samtidigt få in pengar till klubben. Några år efter utlottningen av ”Bel´ Rose” blev sällskapet kungligt. Det hade kung Oscar lovat en gång i Marstrand. GKSS nu alltså, dynamiskt segelsällskap med starka historiska rötter.

Innan vi drar till Mölle träffade vi Anders Andrén från historiegruppen på GKSS i hamnen på Långedrag. Andrén hade med sin laptop och en högupplöst bild på Albert Anderssons originalritning till ”Bel´ Rose”.

- Bröderna Ravanis hörde av sig till oss, berättade vår man från GKSS, och jag är glad att vi kunde hjälpa till och få fram ritningar och bilder på Bel´ Rose. Det är ju vårt jobb att stötta projekt som det här med material från våra arkiv. Vansinnigt nödvändigt för framtiden att luta sig mot och verkligt kul att jobba med.

Mathias och Martin laddar för seglingen med Bel´ Rose i Mölle. Bild: John Brovik
Mathias och Martin laddar för seglingen med Bel´ Rose i Mölle. Bild: John Brovik

”Bel´ Rose” är snart klar att sticka ut. Men jag hinner byta några ord med Mathias Ravanis om arbetet med att få 126-åringen tillbaks på vattnet i originalskick.

- När vi fick in båten i vår verkstad var däcket slut, helt ruttet. Det var en renovering på någon gång på 60-talet, i byggplywood, med tunna teakribbor. Nu har vi lagt nytt massivt däck. Tidigare hade båten också en stor klumpig sittbrunn, en plywoodlåda, som vi har ersatt med en vackert basad brunn i ek.

Originalritningen från GKSS arkiv blev rätt avgörande för renoveringen. När man fick ritningen såg båtbyggarna att ”Bel´Rose” var avkapad i aktern och kortare än originalet. Nu blev det rätt längd och nytt ändskepp i massiv ek och ny krumväxt relingslist som helt följer den ursprungliga båten.

-Vi har också bytt översta bordet, fortsätter båtbyggaren, satt dit nytt skott i pärlspont, nya däcksbalkar i fet kärnfura, profilhyvlade med laxstjärtar till balkvägarna. Allt material kommer från vår egen blocksåg och vi ser ut allt virke själva i skogen, det är inget du hittar på brädgården. Vi kompromissar aldrig, använder bara traditionella metoder och nu har vi en båt som ser precis ut som som den gjorde 1894.

Dom är bäst i Europa säger Henrik Bager om båtbyggarbröderna Ravanis och renoveringen av Bel´Rose. Bild: Britt-Marie Brovik
Dom är bäst i Europa säger Henrik Bager om båtbyggarbröderna Ravanis och renoveringen av Bel´Rose. Bild: Britt-Marie Brovik

Där svingar Mathias sig ombord med hjälp av storbommen, ner på det låga däcket. Det ser inte helt enkelt ut. Så lägger ”Bel´ Rose” ut från kajen i Mölle med förseglen uppe. Folk slutar äta korv och glass, mobilerna kommer upp, surret slutar på kajen. Det här är ett magiskt ögonblick, när överlevaren från Albert Anderssons ritbord glider ut ur hamnen. Man gör ett slag ute i viken, kommer in igen för fulla segel. Vackrare än så här blir det inte.

På väg in med, en fläkt från 1800-talet med den höga gaffelriggen. Bild: Britt-Marie Brovik
På väg in med, en fläkt från 1800-talet med den höga gaffelriggen. Bild: Britt-Marie Brovik