Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tyko: Min elbil har en antistartkabel

Telefonisten meddelade att de skulle ringa ”så snart de kan”. Det har nu gått sju dygn och elva timmar.

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Minns ni de där remmarna som hängde under bilarna, kanske var det på 70-talet. Antistatkablar kallades de och såldes på alla mackar. De påstods motverka statisk elektricitet inne i bilen.

Har detta någonsin varit ett problem? Håret kan resa sig på grund av andras tokigheter i trafiken men sällan av elektriska skäl.

Kanske kommer ändå snart en återkomst för dessa kablar. Måste ändå vara lättare att sälja till elbilsägare.

Dessa blir allt fler, nästan varannan ny bil som säljs kan köras på elektricitet. Det är mycket konstigt.

Jag har sedan ett par år egen erfarenhet av att köra ett elektricitetsfordon. Ett vågspel eftersom min erfarenhet av elektriskt framförande begränsade sig till barndomens Märklintåg.

Eftersom jag är försiktig till min läggning skaffade jag en laddhybrid som också har en bensinmotor. Det är ju trevligt med över 200 hästar när man trampar plattan i botten. Kör om en traktor på 0,5 sekunder.

Bilen reagerar omedelbart på gaspedalen, vilket lett till ökade parkeringsskador enligt försäkringsbolagen. Håll er undan på parkeringsplatserna när ni ser en elbil backas!

Jag ändå förundrad över att folk köper rena elbilar i så stor utsträckning. Vad man snart upptäcker när man lämnar sitt trygga elaggregat hemma på garageväggen och ska ge sig ut i världen är att de offentliga laddstolparna är alltför glest förekommande. Och om man hittar en blir det ofta krångel.

Jag tror inte jag laddat utan krångel en enda gång. Inte sällan blir jag utan el. Kanske är min bil utrustad med en antistartkabel.

Ta häromdagen som exempel. Jag hittade en laddstolpe på Mårtenstorget i Lund. Tänkte ladda lite under tiden jag gjorde ett par ärenden.

Min mobiltelefon är redan full med elbilsappar eftersom det är olika el-leverantörer vart man än kommer och de kan inte komma överens om ett gemensamt betalsystem.

Så också här. Jag laddade ner ännu en app, registrerade mig för betalning och knappade in stolpens nummer.

Kom det någon elektricitet? Nej, så klart inte. Varför skulle det gå så lätt plötsligt? (Och nej, jag hade inte glömt att ansluta kabeln.)

Det stod ett supportnummer på stolpen. Ringde upp och hamnade i en växel. Telefonisten skulle meddela supporten. ”De ringer så snart de kan”, försäkrade hon.

Jag stannade en stund vid bilen men lämnade torget. Mest för att jag faktiskt kände mig dum.

I skrivande stund har det gått sju dygn och elva timmar sedan leverantörens representanter skulle ”ringa så snart de kan”. Med tanke på allt laddkrångel har de säkert fullt upp.

En gång fick jag ringa tre samtal innan jag fick någon ström.

På parkeringen vid Konserthuset i Göteborg härom veckan lyckades jag till min stora överraskning genast få igång laddningen. Men parkeringen (i en annan app) krävde ett samtal.

När jag kom tillbaka gick det lätt att avbryta parkeringen men inte laddningen. Nytt samtal!#@=^#!!

Det är kort sagt skandalöst dålig infrastruktur när det gäller elbilar. Och, rätta mig om jag har fel, men jag har inte hitta någon app som kan visa samtliga laddstolpar i en stad. Så fullständigt idiotiskt.

Och när man ska leta på en karta är det numera alltid dessa helkommersiella googlekartor som visar pizzerior, damfriseringar och dygnetruntgym. Bland allt detta ska man försöka hitta någon laddstolpe.

Men snart spelar det väl ingen roll när bensinen blir billigare än elen. Hårresande tider.

Tallyho!

Missa inget från GP Världens gång!

Nu kan du få alla kåserier och skämtteckningar som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Världens gång. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.