Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ett flytande marinmuseum passerar ett annat.                                Bild: Dan Sjögren
Ett flytande marinmuseum passerar ett annat. Bild: Dan Sjögren

Dan Sjögren: Legendarisk göteborgsk färja går igen

”Färjan 4” hade nypremiär med en (liten) historisk händelse

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Vi ligger ute i älven och väntar på ”Färjan 4”. Den har fått sin ångpanna lagad och det är äntligen dags för premiärtur. Ja, premiär är det väl inte, snarare nypremiär. 4:an har ju tagit folk över älven i hundra år.

Så vi har ingen champagne med oss. Båten ska ju inte döpas. Fast det kunde nästan behövas, ”Färjan 4” är ett rätt färglöst namn. Det för tanken till en kungalängd.

Men det är en stor sak att färjan äntligen är kurant, det finns inte så många flytande museer i riket. Och ”Stadig” ska denna dag följa efter i 4:ans kölvatten.

Båtar hör kanske inte till det "evighetens rike" som Rydberg drömde om men lever ibland längre än vi människor.

Två Göteborgsprofiler möts på samma bild. Bild: Dan Sjögren
Två Göteborgsprofiler möts på samma bild. Bild: Dan Sjögren

När vi kom ner till operan var det som vanligt en fröjd att se reportagebåten ligga där och vänta. Vi mönstrade på, fick livväst om magen, snurrade oss ut mellan bryggorna och tuffade ut i älven. Då dök ”Älvsnabben 4” upp och vi fick dra oss undan ett par meter.

Originalet är hundra år gammalt och gjort efter dåtidens standard. Det måste vi återskapa.

Och nu, i vattnet en bit utanför Viking, väntar vi på den andra 4:an, den ursprungliga. Det blåser en del, det är mer höst än sommar i luften, men vädret är ändå ljust och fint.

Vi har gott om tid och går därför in under broarna och ner mot Ringön och spanar. Jo, där ligger 4:an och ur skorstenen strömmar blå rök. De har alltså ångan uppe och kommer väl snart. Bäst att gå tillbaka och vänta med kameran i högsta hugg.

Det blir den första ångbåt som passerar under den nya bron, säger Skepparn. Sant.

Medan vi väntar pratar vi om reparationen. För vi var med på Ringön en dag i januari när Jonas Forsén arbetade på 4:ans panna. Då var den uppskuren. Vi kikade in i ett stort hål. Rätt som det var fick vi svetsljus i ansiktet och när Jonas slipade tjöt godset vasst, det rök och regnade gnistor inne i pannan.

Färjan 4 passerar åter under Göta Älvbron efter ett par år på landbacken. Bild: Dan Sjögren
Färjan 4 passerar åter under Göta Älvbron efter ett par år på landbacken. Bild: Dan Sjögren

Han var klädd som en gammal dykare, det var nästan bara tyngder i skona som saknades. På huvudet bar han en väldig hjälm, genom en slang fick han syre och undgick då den farliga röken.

Ingen 4 än. Vi börjar bli lite oroliga. Besättningen skulle bara stoppa i sig en matbit. Men lunchen blev kanske oväntat glad och förlängdes. Det är ju en festlig dag för dem som är ångbitna.

Var var vi?

Jo, pannans flamugnsgavel var alltså uppskuren och blev sedan mall när man tillverkade en ny gavel som skulle svetsas. Då måste alla nya vinklar passa ihop med de befintliga vinklarna på den där kapade gaveln.

- Originalet är hundra år gammalt och gjort efter dåtidens standard. Det måste vi återskapa. Och vi måste alltså göra en stålgavel som är precis som den vi sågade loss från pannan, med samma egenskaper och exakt samma form, berättade Jonas.

En nödställd livboj livräddas. Bild: Dan Sjögren
En nödställd livboj livräddas. Bild: Dan Sjögren

Man får värma plåten och vrida och slå ner den. Det går åt mycket gas. Stålämnet är känsligt, man kan inte svetsa under för långa perioder. Spänningen måste vara densamma i hela materialet.

Blir det inte dyrt? frågade vi.

- Det hade blivit mycket dyrare att köpa in en ny panna och väldigt krångligt att få den på plats. Då hade vi fått skära upp båten eller plocka bort hela överdelen, förklarade Jonas Forsén,

Nej, vi ser fortfarande inte 4:an.

Men vi kommer att tänka på vad Harry Martinson skrev om ångbåtar i ”Kap farväl”. De trafikerade länge riket och tog sig fram på kanaler och sjöar. Då, på 30-talet, tutade de "i vikarna och kvinnor, som bada, frigöra sig från korsetterna och gå ut i svallvågorna".

Ångan är från korsetternas tid. Det glömmer man lätt. Fast frågan är väl om 4:an tutar.

Då och då lyssnar vi efter signalen från visslan. Nej, färjan verkar fortfarande vara kvar vid Ringön. Skepparn har avtalat med färjefolket att de ska tuta eller tjuta när han höjer armen.

Jonas Forsén från företaget VEA under arbetet med 4:ans ångpanna. Bild: Dan Sjögren
Jonas Forsén från företaget VEA under arbetet med 4:ans ångpanna. Bild: Dan Sjögren

Det sägs att varje horn har sin särskilda ton. När fabrikerna på Gårda blåste kunde arbetarna avgöra vilken av dem det var som kallade.

Men där kommer 4:an! Och det går undan. Snart gör Skepparn tecknet och då skriker färjan till, ett vitt ångmoln slår upp kring hytten och försvinner på ett ögonblick.

Så närmar den sig och vi tar fler bilder. Ångan visar sig vara svår att plåta, den missar vi gång på gång.

Nytt moln utanför Operan. Därpå går vi in i Lundbyhamnen och 4:an tjuter till framför tevehuset. Där har man tydligen missat den här unika turen.

Så går en man över bord! Ja, i form av en frälsarkrans. Den fångas in och man hjälps åt att få ombord den nödställde med stege och båtshake.

De passar väl på och gör en övning, säger Skepparn.

Nej, 4:an tutar inte. Det låter gällt, lite vasst, som när en altstämma får gå upp ett par steg och spricker. Vi bestämmer oss för att det är ett glädjetjut och får lust att instämma.

Snar bär det av hemåt, vi går jämsides mot Ringön. Röken märker vi inte så mycket av men flera medlemmar i föreningen tycker att stenkolen luktar bättre än något annat.

Vattnet kring fören frasar, men stillsamt, vänligt. 4:an går lika ljudlöst som en elbil. Vilken fager syn.

Att lappa ihop en sprucken panna kräver spetskompetens och sådan tillhandahöll företaget VEA från Sävsjö.

Det stora kärlet provtrycktes i juni och sedan följde bl a målning av pannan och arbete med armaturer och rör. Under augusti isolerades större delen av pannan, Därefter slutbesiktigades den och "tidigare demonterade skott och durkplåt i salongen sattes upp och svetsades på plats", berättar Gunnar Söderberg som är medlem i Sällskapet Ångbåten. Mer om föreningen, 4:an och turerna under hösten finns på föreningens hemsida www.steamboat.se