Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/9

John Brovik: Konsten att byta fyr på Lyr

VG:s utsända var på plats när byggnadsverken svävade i lyften

Det här är ett kåseri. Eventuella ställningstaganden är skribentens egna.

Sommarskymning. Gråa moln hänger lågt över vattnet. Det plingar till i mobilen.

– Vi är på plats med Fyrbjörn. Om ni är ute vid nio imorgon så kan ni se hur vi lyfter på nya fyren på Lyr!

Det är Jakob Olofsson, byggprojektledare på Sjöfartsverket, som sms-ar. Vi har haft lite fyrkontakt. Det här har jag väntat på. Hur går det till när man byter ut en fyr? Hur moderniserar man en farled med sektorer och allt utan att historien går förlorad?

Det är en omfattande offensiv som Sjöfartsverket sjösätter på Västkusten. Tjugosex fyrar ska moderniseras, bytas ut, förvandlas, hela sträckan från Hallands Svartskär upp till Lilla Köttö utanför Fjällbacka.

Vi har någon timme från vår brygga ut till spetsen av Lyr och hamnar i tidsnöd direkt. En svanfamilj passerar, lugnt och värdigt, ett kort stycke utanför aktern. Det är stolta föräldrar med fem mycket duniga ungar. Svanarna får ta sin tid, en svan jäktar man absolut inte.

Ute i Tångesund kommer nordosten farande med 17 meter i sekunden i byarna och ger oss extra skjuts ut mot Sjöfartsverkets arbetsfartyg ”Fyrbjörn” som ligger med aktern mot berget på Lyr. Rampen är utfälld, styvhalade trossar. Det blir helt lä bakom fartyget.

En inbjudande stege i lättmetall hänger ut från skrovsidan.

– Jag tar tampen! hojtar en kille som plötslig bara finns där på däck när vi kommer nära.

Det är dykaren ombord som ger oss ett handtag, som lotsar oss vidare upp i mässen. Här är det fyrfrukost för Olof Pettersson, dykaren, för skeppare Mikael Arvidsson, styrman Ulf Billsten, matros Marcus Säterdal och byggprojektledare Jakob Olofsson.

Låt mig nu bara kort beskriva hur en frukost ser ut för att du ska stå dig ett tag med tufft fyrjobb på berg och på däck, med bultar, maskiner, sling och skiftnycklar stora som bandyklubbor:

Det är en stekpanna full med köttbullar.

Det är kokt ägg.

Det är stekt ägg.

Det är kaviar.

Det är två sorters ost.

Det är yoghurt, det är juice, det är mjölk, det är kaffe, det är flingor.

Det är rostbiff, potatissallad, saltgurka…

Fartyget ”Fyrbjörn” har en härligt ombonad känsla, ett påtagligt gemyt med blomsterhäng och kryddlådor bland all avancerad teknisk utrustning och ytterst grova verktyg.

– Vattnar gör vi förstås allihop, säger skepparen Mikael Arvidsson, och själv har jag ett gott öga till kryddlådan med timjan, rosmarin, gräslök, dill och jordgubbar.

Vår skeppare kommer från Öland, från Grankullavik, längst upp på norra spetsen. På holmen Stora grund i bukten en bit utanför byn står den berömda fyren Långe Erik., 32 meter hög, klar 1845; hundratrettiotvå svettiga steg leder upp till fyrbalkongen högst upp.

Den fyren är inget man vill slänga på soptippen!

– Jag jobbade som fiskare på Öland i femton år, berättar Mikael Arvidsson, sen blev det Sjöbefälsskolan i Kalmar och jobbet här på Sjöfartsverket. Det är ett fritt och kul jobb. Man får åka runt med ”Fyrbjörn”, ett perfekt arbetsfartyg, byggt i Polen och utrustat i Danmark. Katamaranskrovet gör båten riktigt stadig och vi kränger aldrig mer än några grader när vi skickar ut last med kranen som når 36 meter. Vi lägger oss med aktern mot berget, säkrar upp oss på land, har dubbla ankare och högtrycksspolar klippan så att vi kan arbeta säkert på land.

Där står den gamla Lyröfyren på ”Fyrbjörns” däck, en åttkantig kur med röd hatt som kom på plats 1930 och blev 91 år innan den gick i pension. Fyren fick Gustaf Daléns revolutionerande AGA-ljus direkt; en vacker fyr i gjutjärn är det, nu ska den till Norrköping.

– Den fyren är inget man vill slänga på soptippen! säger Jakob Olofsson, vår man på Sjöfartsverket som menar att han har det ideala jobbet med bakgrund som byggingenjör från Chalmers. Nu är det dags för en ny fyr här på Lyr med LED-ljus och modern teknik, men formspråket är ju detsamma.

– Vad är det för sorts fyr ni sätter upp nu?

– Det är en Litus Mini, en fyrkur på 3 meter med röd hatt, solpanel och batteri. Vi har precis hämtat upp den från Rönnäng. Det är viktigt med riktiga fyrar, med den historiska siluetten, det ger en renare kustlinje. Allra längst ut i havsbandet kan vi ersätta fyren med en stång. Men absolut inte här inne, då går historien förlorad.

Och nu händer det. På med hjälmen. Kranen svänger ut. Sling på nya fyren. Där lyfter den, dinglar som en sockertopp högt över havet. Jag känner mig som Kurt Olsson och öppningen av Götaälvbron. Fyren, kranen, bågrörelsen, farten, allt.

Det blir en mjuk precisionslandning på sex rostfria gängstänger. Av med slinget. Fram med den där enorma skiftnyckeln. Matros Marcus drar muttrarna. Det är varmt. Det är svettigt. Det är full kontroll.

Och där kommer Kustbevakningens nya flaggskepp, miljöskyddsfartyget KBV 032, och gör en elegant sväng tätt, tätt förbi. Som bara för att snabbt studera konsten att byta fyr på Lyr.

Missa inget från GP Världens gång!

Nu kan du få alla kåserier och skämtteckningar som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Världens gång. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.