I en intervju för länge sedan beskrev formgivaren Lena Bergström sitt arbete som ”mjukt glas och hård textil”. Det har hängt kvar som en etikett, men själv tycker hon inte att det är så relevant.
– Då var det så, men jag vet inte hur mycket det stämmer längre.
Sant är att hon fortsatt hela sin karriär med att formge både och. Både bruksföremål och konst eller inredningar, både glas och textil.
Textilen kom först, med en examen från Konstfack i slutet av 80-talet. Men bara några år senare blev hon headhuntad av Orrefors som sökte nya formgivare.
– Glas är ett fantastiskt material, och det går inte alltid som man planerar. När jag arbetar i glas är jag som en kompositör eller dirigent. Jag kommer med en exakt idé om hur jag vill att något ska se ut. Sedan är det ett samarbete med blåsare, slipare och målare för att det ska bli verklighet.
Känd för konstglasserien Planeter
Hon blev känd för konstglasserien Planeter, där den första delen kom 2001 – ett organiskt äggliknande föremål, som sedan utvecklats till fler färger och former. ”Jag vill att varje planet ska vara unik och vacker, som oss människor. Vi kommer alla från ett ägg med olika innhåll och slipas fram till olika karaktärer.”
Så småningom, till Kosta Bodas 275-årsjubileum, blev planeten en ros, och rosen har nu – till utställningen Winter Garden på Galleri Glas på Nybrogatan i Stockholm, blivit till en pion.
– Den är nästan som en rysk docka, med form i form. Det var ett otroligt spännande samarbete med sliparna och blåsarna i Kosta för att få det att fungera och se ut som jag ville. Det är något med vinter och glas som passar ihop, jag gick tillbaka till minnena av min barndoms vintrar i Västerbotten, säger Lena Bergström.
Som formgivare av glas har Lena Bergström sett hur allt mer av glastillverkningen flyttat från Småland till länder i Europa. Det är å ena sida ledsamt,
Å andra sidan gläder hon sig över att konstglastillverkningen och viss produktion trots allt består, numera samlat i Kosta, där det finns fabrik, hotell och försäljning.
– Världen förändras och det är dyrt att ha tillverkning i Sverige. Jag är glad att vi kan fortsätta vårt arbete över huvud taget, säger hon.
Formgivit receptionsdisken på Posthotellet
För göteborgarna är Lena Bergströms mest tillgängliga verk receptionsdisken i kristall på Posthotellet. Det är också ett av hennes roligaste projekt, inte minst för att det var en så ovanligt ambitiös beställning av ägaren Petter Stordalen.
– Han ville ha en reception som såg ut som en stor diamant, och jag tänkte att ”det ska han få”. Jag arbetade med stora, handslipade prismor, säger Lena Bergström.
Men textilen då?
Jo, hon växlar fortfarande mellan materialen, och hon är en av landets mest prisbelönta designers. Ett exempel är nya mattan Basket, i tuftad ull, designad för Design House Stockholm, fyrkantig och kaxig.
– Ja, kanske gäller det där med mjukt glas och hård textil fortfarande. Jag är ingen sidentyp. Jag ser mig som en materialformgivare – jag gillar glas, stål, lin, ull och läder. Material som är rotade i myllan. Vad man kan åstadkomma med dem är det som driver mig.
Lena Bergström
Född: 1961 i Umeå, verksam i Stockholm.
Bakgrund: En av Sveriges mest framgångsrika formgivare som främst arbetar med glas och textil, ofta med Orrefors Kosta Boda eller Klässbols linneväveri.
Kända produkter: Produktserien Carat för Orrefors, mattan Björk, med läderkant, för Design House Stockholm samt Planeter, en serie limiterat konstglas.
Nyheter: Ljusstaken Pluto för Kosta Boda, klockan O-time för Orrefors.
Aktuell: Med utställningen Winter Garden på Galleri Glas.