Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Mostphotos

Visst sneglar bryggerijättarna på trenderna

Hantverksöl är i ropet. Det inser även de stora bryggerierna, som också vill vara med på tåget. Därför har de grundat egna småbryggerier och skapat nya varumärken.

Tro inte att de stora bryggerierna är livrädda för explosionen av hantverksöl. Fenomenet skapar ett gynnsamt intresse för maltdrycker i allmänhet – och fortfarande står vanlig ljus lager för över 90 procent av ölförsäljningen i Sverige.

Men visst sneglar jättarna på trenderna. De vill själva gärna erbjuda moderna ölstilar, och gör så via skuggmärken från Spendrups respektive Carlsberg, vars poppiga förpackningar signalerar hantverksöl.

Brutal Brewing är ett bolag inom Spendrups-koncernen. Man har inget eget bryggeri utan producerar sina drycker hos moderbolaget. Där görs flera olika sorter under namnet Pistonhead samt bland andra The Tail of a Whale och den storsäljande A Ship Full of IPA. På etiketten står dock ingenting om var ölet är bryggt.

Carlsberg, å sin sida, tillverkar under namnet Backyard Brew sorter som Queen of Hops och Bomble Bee 17. På varumärkets webbsida framgår endast att ölen görs i Falkenberg och distribueras av Carlsberg.

Om det spelar någon roll? Ja, när man vilseleder konsumenterna och är oärliga med dryckernas ursprung. Man försöker helt enkelt rida på hantverksölens dragningskraft.

Samtidigt har ölvågen gett fler ekon än så. De stora aktörerna har grundat egna småbryggerier – för att kunna experimentera, göra mindre serier och nå nya kundgrupper.

Därtill köper man öl från svenska och utländska hantverksbryggerier, som Brooklyn, Firestone Walker och Jämtlands, och distribuerar dem över hela landet. På så vis kan man erbjuda pubar och restauranger ett brett sortiment som behagar de flesta kunder. Några andra öl ska inte behövas.

Kanske är jättarna lite rädda för hantverksvågen ändå.

Robert Lagerström är journalist sedan snart 30 år, redaktör för Svenska ölfrämjandets tidning Maltesen samt Två Dagars guide till gott öl.

LÄS MER: Veckans öl: Fem höjdare och ett bottennapp

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.