Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Äkta, genuint, lokalt ursprung och långa traditioner – det är värden som vinproducenterna vill lyfta fram. Men ofta är historien påhittad”, skriver GP:s vinskribent Marie Oskarsson. Bild: Mostphotos
”Äkta, genuint, lokalt ursprung och långa traditioner – det är värden som vinproducenterna vill lyfta fram. Men ofta är historien påhittad”, skriver GP:s vinskribent Marie Oskarsson. Bild: Mostphotos

Marie Oskarsson: Så bluffar vinmakarna konsumenterna

Äkta, genuint, lokalt ursprung och långa traditioner – det är värden som vinproducenterna vill lyfta fram. Men är historien sann? Det vi ska tro är en anrik lantgård är i själva verket en nystartad vinfabrik.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Stora mängder vin görs inte alls av en vinbonde i en by någonstans, utan i större anläggningar där viner blandas för specifika beställare eller målgrupper. Ändå är det ofta otydligt att det är just ett sådant designat vin det handlar om.

Ett exempel är varumärket Enzo Bartoli, som producerar viner i Piemonte. När det första vinet under detta namn dök upp på Systembolagets hyllor 2017 berättade importören att Enzo Bartoli var en man som föddes 1897 i Nizza Monferrato och som strävade efter jordens genuina uttryck.

Det var lätt att tro att Enzo Bartoli var en vinbonde i Piemonte, vars vingård brukats i sekel av hans arvingar. I själva verket var detta ett varumärke som skapats av den svenska importören och det italienska vinföretaget MGM Mondo del Vino.

LÄS MER: Åtta härliga italienska viner från Piemonte

Det blev en smärre skandal när upprörda konsumenter undrade var Enzo Bartolis vingård egentligen fanns. Importören pudlade och skrev i sociala medier att ”Enzo Bartoli är inte en producent, utan en fiktiv person, en myt. Enzo Bartoli är namnet på vinerna och vår idé kring hur vi vill att vinerna ska uppfattas.”

Men detta är långt ifrån enda exemplet på hur man använder ett personnamn för att skapa autenticitet. Ett annat exempel är varumärket J.P. Chenet, med flera viner på Systembolagets hyllor. Det finns ingen person med det namnet bakom vinerna. J.P. Chenet startades 1984 av Joseph Helfrich och Jean Paul Chanel i Petersbach, Alsace, med den uttalade visionen att skapa ett franskt vinvarumärke. Det lyckades! I dag har företaget en anläggning i Alsace och en i Bordeaux och säljer vin till mer än 160 olika länder.

De hade förstås kunnat ge sitt varumärke ett annat namn för att signalera ”franskt vin”, men det finns en tydlig poäng med ett personnamn som J.P. Chenet. Det låter ju som en riktig människa. Ja, en sådan där vinbonde vars familj odlat vin i generationer, ni vet.

LÄS MER: Katastrofdrabbade vinmakare fortsätter framåt

LÄS MER: Orange vin från Systembolaget – expertens bästa tips

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.