Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Jorge Alcaide driver Kulturtemplet. Han har i flera år erbjudit en annorlunda konstupplevelse i den över hundra år gamla vattenreservoaren på Gråberget. Bild: Linn Bergbrant
Jorge Alcaide driver Kulturtemplet. Han har i flera år erbjudit en annorlunda konstupplevelse i den över hundra år gamla vattenreservoaren på Gråberget. Bild: Linn Bergbrant

Säsongspremiär för Kulturtemplet – en unik konstupplevelse

Inuti en över hundra år gammal vattenreservoar har Jorge Alcaide i flera år erbjudit en annorlunda konstupplevelse. Musik, dans och experimentella uttryck blandas i Kulturtemplet, som nu öppnar för sommarsäsongen. Och till sommaren anordnas en minifestival.

– Jag vill erbjuda en plats där olika konstarter kan mötas. Från början har det varit restriktioner på att max 20 personer får vistas i lokalen och det bidrar till stämningen i rummet. Det intima mötet blir starkare och det finns tid att lyssna, landa och ta in platsen. Vi vill vara ett forum där man kan testa nya upplevelser och skapa bortanför mallarna, säger Jorge Alcaide, som driver Kulturtemplet.

Rummet tvingar dig att tänka om, det är 17 sekunders efterklang så det går inte att ta fram en gitarr och dra en låt.

Jorge Alcaide är musiker, sångare i Leche Burre och ledare av Göteborgs Alternativa Orkester. Den före detta vattenreservoaren på Gråberget i Majorna är byggd 1901 och blev platsen där han hittade ett utrymme för att fritt experimentera inom olika konstnärliga genrer. Allt började med ett märkligt eko på en promenad.

LÄS MER: Ett avgörande år för Amanda Werne och Slowgold

Vattenreservoaren på Gråberget är byggd 1901 men stod tom och förseglad i många år. Bild: Oliver Lindkvist
Vattenreservoaren på Gråberget är byggd 1901 men stod tom och förseglad i många år. Bild: Oliver Lindkvist

– Jag såg den lilla betongbyggnaden på berget och hörde ett svagt, mystiskt ljud. Jag förstod inte vad det var men såg att det kom från en liten lucka. Det satte igång min envetenhet och jag började ringa runt för att ta reda på mer. Efter ungefär åtta år lyckades jag komma in, det fanns nämligen ingen dörr först. Lokalen hade stått tom sedan 1950-talet, så det första jag fick göra efter att ha fått nycklarna var att säkra en ingång och ordna trappa och räcke.

LÄS MER: Följ med till Göteborgs hemliga konstsamling

Aktiviteter och minifestival i bergsrummet

Fem år senare är kulturverksamheten ett faktum och konstnärer med olika inriktningar har medverkat och hjälpt till att utvecklat scenen.

– Rummet tvingar dig att tänka om, det är 17 sekunders efterklang så det går inte att ta fram en gitarr och dra en låt. Man får lyssna på rummet och föra en dialog med klangen. Men platsen kan användas på olika sätt, det behöver inte vara enbart konstnärligt, man kanske också kan arbeta terapeutiskt för att uppleva lugn, det är en väldigt speciell plats, säger han.

Helgen 22–24 maj är det säsongspremiär för sommarprogrammet. Det kommer att finnas flera olika aktiviteter att ta del av i bergsrummet, bland annat med piano och dans. Samtidigt håller man till sommaren också på att planera minifestivalen Ritos 3 på nytt.

– Jag har bjudit in konstnärer från olika områden för att utforska konceptet riter. Vad är en rit och hur kan vi, utifrån Kulturtemplets plats och dem vi är i dag, skapa riter som betyder något för oss. Vi har även planer på att ta över utsidan mer. Det ligger lite gömt bland snåren och hittills har vi fokuserat på insidan, mörkret och ljudet. Men nu vill vi koppla ihop det med utsidan och ljuset, och testa att integrera dessa på olika sätt, säger Jorge Alcaide.

LÄS MER: Fyra digitala aktiviteter i karantäntider

De senaste åren har kulturevenemang ägt rum här, bland annat den experimentella festivalen, Ritos, som utforskar riter, där flera musiker och ljudkonstnärer har deltagit. Bild: Oliver Lindkvist
De senaste åren har kulturevenemang ägt rum här, bland annat den experimentella festivalen, Ritos, som utforskar riter, där flera musiker och ljudkonstnärer har deltagit. Bild: Oliver Lindkvist

Han tror att det är först nu som folk börjar förstå vad Kulturtemplet håller på med, eftersom projektet är annorlunda och inte har så tydliga ramar.

– Det är viktigt att göra saker som får oss att tänka på nya sätt. Därför valde jag att använda ordet tempel, som är en plats för transformation, du går in och lämnar vardagen bakom dig och hittar andra sidor av dig själv. I Kulturtemplet är det tomheten som jag erbjuder och vad som kan hända i den.

LÄS MER: Recension: Håkan Hellström - Rampljus

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.