Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/9

Resa: Hotellen uppdaterar souvenirbutiken

Efter en resa blir upptäckter och upplevelser till berättelser och minnen. Petra Dokken beskriver känslorna som ett enda litet föremål kan bära, och noterar hotellens senaste tappning av souvenirbutiken.

När började hotell ha egna butiker? Jag minns det inte som att de alltid haft det. Däremot kommer jag ihåg hur förtjust jag var i hotellet Mama Shelter. I Paris tjugonde arrondissement var det före sin tid för snart femton år sedan. Man hade skalat bort alla onödigheter, där fanns en säng och uppkoppling i ganska små rum, en frukostbuffé med få men ekologiska val – och en underbar butik. Där såldes allt från tandkräm i cool tub och häftiga ansiktsmasker till fina pussel, broderade handdukar och konstböcker. Alla föremål var valda för att fånga känslan som Mama Shelter bar, och kanske bär än i dag, nu är hotellet en kedja som finns lite överallt. Själv behövde jag aldrig köpa någon tandborste, köpte inte heller med mig någon souvenir. Däremot behöll jag nyckelkortets lilla papperskuvert med hotellets bedårande logga på. En fjäderklädd mage, två guldfärgade hönsben med fötter vars konturer bildade en yta formad som ett stående ägg i vilken Mama Shelter stod att läsa.

Doften från en numera tom parfymflaska får mig att minnas samtalen jag hade med den vackra fransyskan på Korsika som gav mig den.

I mitt flickrum på Hisingen hade jag en stor papperskarta över världen uppnålad och ett system med färgpennor. Jag markerade platser där jag varit och dit jag ville. Resandet som följde syns i mitt hem likt en tredimensionell karta. Souvenirer är ett ord jag sällan använt, då det för tankarna till billigt skräp, men jag tycker om uttrycket på franska: se souvenir, att minnas. Sakerna som fått följa med hem är bärare av en känsla, ett möte, en plats.

En nyckelring kan rymma minnet av en hel kärlekshistoria. Bild: Petra Dokken
En nyckelring kan rymma minnet av en hel kärlekshistoria. Bild: Petra Dokken

Små föremål som bär på stora känslor

Jag glömmer aldrig mina små Eiffeltorn i form av örhängen, som dinglade från mina öronsnibbar när jag som tonåring studerade i Paris, även om de är försvunna sedan länge. De två skramlande armbanden i mässing som jag bär nästan dagligen fick jag som gåva ute i Namiböknen, en mycket het eftermiddag i skuggan av en hydda. Doften från en numera tom parfymflaska får mig att minnas samtalen jag hade med den vackra fransyskan på Korsika som gav mig den. Mitt syskonbarn vill ärva stenarna som jag samlat på bergstoppar och havsbottnar. Nyckelringen i hårdplast med I love NY köpte jag på en gatumarknad i Chinatown, hand i hand med min dåvarande kille. Vi var i 25-årsåldern och några månader sedan skulle han vara död, skjuten på öppen gata i Brooklyn.

En souvenir måste vara personlig för att betyda något alls. Det går så klart att göra affärer på alla mänskliga känslor.

Jag minns orden jag ropade till min medryttare när vi galopperade över den mongoliska slätten på våra regnbågsfärgade hästar. Efteråt var vi euforiska, eniga om att hade vi kunnat fånga den stunden på burk så hade vi haft koncentrerad lycka. Ovanför mitt skrivbord hänger ett inramat porträtt av ”min” mongoliska häst, snabbt framskissad i bläck på ett tunt smörpapper.

Allt fler hotell uppdaterar sina butiker

En souvenir måste vara personlig för att betyda något alls. Det går så klart att göra affärer på alla mänskliga känslor. Allt fler hotell har numera ganska elaborerade butiker, ibland kan du till och med köpa inredningen. Ett exempel är den Göteborgsbaserade hotellgruppen Ess Group som nyligen öppnade en webbutik med inredning. Där ska man kunna köpa med sig hela hotellkänslan hem, inte bara tvål och morgonrock. Andra hotell saluför lokala produkter, som lyxhotellet El Fenn i Marrakesh. Försäljningen började med ett par hyllor bakom receptionen, nu är det en stor, omtalad butik med fokus på hantverkstradition i modernt utförande.

Lyxhotellet El Fenn i Marrakesh säljer också sådant som finns i hotellets inredning, som lokala designers gör i gamla traditioners anda men i en modern tappning. Bild: Cécile Treal
Lyxhotellet El Fenn i Marrakesh säljer också sådant som finns i hotellets inredning, som lokala designers gör i gamla traditioners anda men i en modern tappning. Bild: Cécile Treal

Vissa siktar på personligt utvald och unik livsstilsshopping, jag tänker på det lilla hotellet Los Enamorados på norra Ibiza. Där är butiken överdådig och omtumlande, precis som stället i sig. Den franska basketspelaren Pierre Traversier äger det sensuella hotellet och hans livskamrat Rozemarijn de Witte har inrett det och skapat butiken. De Witte är en känd tidningsredaktör inom livsstilssegmentet i sitt hemland Nederländerna och gjorde det redan från start möjligt för gäster som förälskat sig i platsen att ta med känslan hem. Nästan allt på hotellet går att köpa, i butiken finns allt från kläder, smycken och Traversiers egen skokollektion till stolar och keramik.

Men något helt annat än att klicka hem en pryl är att hitta sina egna minnesbärare längs resan, de små souvenirerna med de stora känslorna.

LÄS OCKSÅ: Resa: Nya hotell med kreativa inriktningar

LÄS OCKSÅ: Resa: Allt händer i hemmaköket

LÄS OCKSÅ: Resa: Biohacking och en uppdaterad spakultur

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här