Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Resa: Allt händer i hemmaköket

Den här gången reser vi hem till köket. Noma har släppt sin första produkt som hemmakocken kan köpa från världens bästa restaurangkök, de unga kvinnliga matinspiratörerna ger ut kokböcker som är för alla – och de matintresserades aptit bara växer.

Många matintresserade reser för att äta, de är måltidsresenärer, men i dag går det mesta även att uppnå hemma i köket och inspirationen låter inte vänta på sig. Ett nytt svenskt bookazine, ett format som mixar bok och tidning, har sett dagens ljus. Gastronaut vill förhöja matjournalistiken med långa reportage, korta nyheter, recept och personliga reflektioner kring exempelvis hållbarhet. Det är både folkbildande, entusiasmerande och leder läsaren rakt in i det nutida köket.

Det är spännande att det är de unga kvinnorna, inte husmödrar eller stjärnkockar, som är de nya köksmästarna.

Matlagningen hemma i köket är mer än trygghet. När vi väljer och väljer bort råvaror gör vi som konsumenter skillnad i större frågor och även för vår egen hälsa. Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm ger i slutet av mars ut boken ”Fejkmaten”. Med skicklighet och humor slår hon hål på matindustrins oegentligheter. Hennes brev till bland annat företaget Santa Maria, apropå innehållet i en kryddblandning, är både underhållande och oroväckande. Det är inte Fernholms första bok om mat och hon har även disputerat i molekylär bioteknik. Hon skriver: ”Problemet är att vår kropp – som är ett resultat av miljontals år av evolution – inte har optimerats för att äta den mat som står på butikshyllorna. Under vår utveckling åt vi det som gick att samla eller fånga i naturen: frön, nötter, frukter, rötter, grönsaker, ägg, fåglar, fiskar och vilda djur av alla de slag.”

Höjdpunkt för unga kvinnliga matinspiratörer

Med tanke på att mycket av den storskaligt producerade maten kan vara dålig för oss, även ur ett klimatkris- och biologiskt mångfaldsperspektiv, är det föga förvånande att vi är särskilt matintresserade nu. Självhushållandet fortsätter, poddar, tv-program och inte minst böcker på ämnet är storsäljande. Matspanaren och journalisten Marie Birde, som driver instagramkontot Roman flamingo, tycker att det just nu är en höjdpunkt för unga kvinnliga matinspiratörer.

Folk hemma har testat att vara stjärnkockar men det funkar inte, i stället inspireras vi till andra sätt att servera mat.

– Det är spännande att det är de unga kvinnorna, inte husmödrar eller stjärnkockar, som är de nya köksmästarna. Det är här nya, roliga smaksättningar hittas och kreativa middagar målas upp. Och det är andra unga tjejer som lyssnar. Nu är det mamman som ringer dottern för att fråga om aktuella och goda, enkla recept i stället för tvärtom, säger hon.

Kokboken ”Gulbetor och ricottamoln” av Tara Junker går helt i linje med det personliga och enkla som vi sett som en trend inom kokboksgenren. Hon kallas i bokens pressutskick för Finlands svar på svenska Sofia Wood. Junker är redan en etablerad profil i sitt hemland men det här är hennes första kokbok på svenska.

– Folk hemma har testat att vara stjärnkockar men det funkar inte, i stället inspireras vi till andra sätt att servera mat. Att hitta sin egen matfilosofi som berättar något om vem man är, säger Marie Birde.

Noma skapar produkter för hemmakocken

Den trestjärniga restaurangen Noma fortsätter att vara pionjär genom projektet Noma Pantry, alltså Nomas skafferi. Den första mars släpptes en första produkt, en vegansk matlagningssås som kallas för garum och ska ge både umami och botten till grönsaksanrättningar.

Annika de Las Heras som är operativ chef för Noma Projects berättar dagarna innan lanseringen att de länge pratat om att göra en fysisk produkt.

– Vi har i vårt experimentkök i Köpenhamn jobbat med fermenteringar i många år och säkert hundratusen olika varianter av just garum som vi använt i våra menyer.

Nomas allra första produkt att saluföras är en vegansk sås. Första omgången sålde slut på ett nafs, nästa släpp är i maj. Bild: Ditte Isager
Nomas allra första produkt att saluföras är en vegansk sås. Första omgången sålde slut på ett nafs, nästa släpp är i maj. Bild: Ditte Isager

Såsen gör de själva för hand, en tidskrävande process som representerar hur man lagar mat i restaurangen.

– Våra grundvärden handlar alltid om smak och kunskap, möjligheten att förändra.

Noma har alltid fått grönsaker att skina i sin restaurang och nu vill man även ge hemmakocken möjlighet att få grön mat att smaka mer.

– Ketchup känner de flesta av oss till men garum är nytt, därför har vi också publicerat recept på vår hemsida om hur man kan laga mat med såsen.

Hon avslutar med att understryka att bättre matlagning på hemmaplan är vägen till god förändring i världen. Såsen sålde för övrigt slut på någon timme.

LÄS MER: Resa: Biohacking och en uppdaterad spakultur

#CookForUkraine

Olia Hercules är en ukrainsk kock och matskribent som bor i London, under kriget har hon blivit en stark röst i sociala medier. För att samla in medel till Unicef UK startade hon välgörenhetskampanjen #CookForUkraine tillsammans med sin ryska väninna, matskribenten Alissa Timoshkina. Hashtaggen är en plattform för att dela ukrainska recept och matbilder, för att, som Hercules säger i en intervju i The Guardian, ”påminna att det bakom krigets svarta rubriker finns människor”.

LÄS MER: Resa: Safari på nya sätt – ta hand om bin och plocka tång

LÄS MER: Intresset för hantverksdryck ökar runt om i Sverige

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här