Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Anton Hellström är krönikör i Göteborgs-Postens helgmagasin Två Dagar. Bild: Jonas Lindstedt
Anton Hellström är krönikör i Göteborgs-Postens helgmagasin Två Dagar. Bild: Jonas Lindstedt

Anton Hellström: När verkligheten överträffar fiktionen

”När vi kommer tillbaka händer det. Det som konsten och det fiktiva berättandet aldrig kan nå upp till men som uppstår så självklart en vanlig onsdag”, skriver GP:s krönikör Anton Hellström.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

En del av mitt arbete är att hitta på historier. Det är kul, men jag landar ofta i hur svårt det är att överträffa verkligheten och i synnerhet slumpen.

I somras hjälpte jag min kompis att flytta. När vi hade fyllt bilen med diverse bohag för en första vända ringer bostadsbolaget. Tidigare hyresgäst, vi kan kalla honom Lars för enkelhetens skull, är försenad med flytten, eller ja, flytthjälpen är försenad, men vi är välkomna att lämna av några grejer. När vi kommer till lägenheten är det ingen som öppnar. Vi ringer den tidigare hyresgästen som sitter i bilkö på väg från ett kontor där han har hämtat nycklar till sin nya lägenhet. Han pustar, stånkar och svär över flyttfirman som är försenad, men försäkrar oss om att han är på plats inom tio minuter. Femtio minuter senare hör vi hans röst i trappuppgången. Han är i samtal med flyttfirman som nu befinner sig strax utanför Kungälv. Tydligen femte gången han ringer och skäller ut dem. Han är helt slut, på gränsen till att svimma. Vi bär upp första lasset och samtidigt hör vi hur han för sig själv har en lång utläggning om att det inte får gå till på det här sättet och att han minsann borde polisanmäla flyttfirman. Vi lämnar honom för att köra ytterligare ett lass med en känsla av och förhoppning om en dag rik på upplevelser.

Hur eller varför detta kunde ske under så kort tid är intressant men behöver inte förklaras. Precis som ett bra konstverk.

Två timmar senare är vi tillbaka. Flyttfirman är dock inte där. Lars, eller vi kan kalla honom Lasse nu, ringer en sjätte gång och chefen erbjuder nu sin arbetskraft som kompensation. Han ser på oss med trötta ögon, hans t-shirt är genomsvettig och glasögonen har immat igen, rosenrasande, men energin är slut och inga ord finns kvar. Hans kropp darrar över tanken på polisanmälan. Frågan om min kompis kommer få tillgång till lägenheten på utsatt datum hänger i luften.

Vi lämnar Lasse en andra gång och hämtar det sista lasset. När vi kommer tillbaka händer det. Det som konsten och det fiktiva berättandet aldrig kan nå upp till men som uppstår så självklart en vanlig onsdag.

Lasse sitter ute på gatan tillsammans med fyra flyttgubbar, alla i varsin fåtölj och skrattar i kapp. Jag ser till och med en high-five med chefen. Inte ett ord om förseningen. Allt är förlåtet, vänskapen ett faktum. Hur eller varför detta kunde ske under så kort tid är intressant men behöver inte förklaras. Precis som ett bra konstverk. Vi går upp till lägenheten som inte är helt tömd. Men flyttbilen är full. Lasse frågar om han får förvara resten i förrådet på vinden och hämta upp det nästkommande dag.

Det står fortfarande kvar. Det gör även min övertygelse om att hade jag hittat på detta, är det ingen som hade trott mig. Men gå upp och kolla på vinden så ska du få se.

Ser på: Otaliga klippversioner av två filmer som snart ska vara klara.

Lyssnar på: Det bor duvor precis utanför mitt fönster. Anticimex har satt upp stora piggar så nu trängs alla på ett fönsterbleck.

Läser: ”Acceleration, modernitet och identitet” av Hartmut Rosa.

Läs fler krönikor av Anton Hellström:

LÄS OCKSÅ: Kändisarnas gratismiddagar förstör kulturen

LÄS OCKSÅ: Pizzerian som gav oss synen åter

LÄS OCKSÅ: Brev till riksorganisationen UFO-Sverige

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.