Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Förra året sålde Systembolaget nästan 9 miljoner rosévin under perioden juni–augusti. Bild: Mostphotos

Marie Oskarsson: Rosévin – snart i ett flöde nära dig

Så är de här igen – rosévinstiderna. Det är kanske det säkraste sommartecknet av dem alla. Men vad beror rosévinstrenden på? Varför tröttnar vi inte på de där rosa vinerna? Ja, det är det här med värmen. Och solen. Bland annat.

Före fjolårets rekordsommar verkade det som att rosévinstrenden var på väg att klinga av. Det syntes i försäljningssiffrorna och på Systembolagets hyllor, där man fortfarande hittade fler osålda rosévinsflaskor än tidigare år efter sommaren.

Men så kom den där sommaren som mest liknade en av de där sagoskimrande evighetssomrarna från barndomen. Sol och värme från maj till sent inpå hösten förra året gjorde att 2018 blev ännu ett rosérekordår. På de tre sommarmånaderna juni–augusti såldes nästan 9 miljoner liter rosé, att jämföra med drygt 7,6 miljoner liter året innan.

För det är ju på sommaren som rosélängtan kommer. Det är då vi vill ha friska, läskande viner i en läcker rosa nyans. Det passar perfekt till sol, sommar och ledighetskänsla.

Under de senaste åren har allt fler konsumenter både i Sverige och i övriga världen upptäckt de bleka och matvänliga rosévinerna från Provence. Därför finns det också en hel del bleka roséviner från andra länder och områden. Ser man ett vinnande koncept, måste man förstås försöka hänga på. Vinbranschen är i allra högsta grad en kommersiell bransch.

Man kan förstås också fundera över hur mycket rosétrenden beror på väl genomförd marknadsföring från vinproducenter som välkomnar möjligheten att kunna sälja en del av sin produktion bara så där ett halvår efter skörd. Vinbranschen är ofta ganska långsam – druvorna ska plockas, vinet göras och sedan lagras i månader, kanske år in­nan det säljs. Det kan ta lång tid innan man får några pengar tillbaka för alla investeringar och allt arbete. Då är det inte dumt att ha ett säljande rosé i produktportföljen.

Och sen är det förstås ett vin som gör sig bra på Instagram och andra sociala medier. Ja, kolla själva. Snart kommer flödena att vara fulla av rosévinsglas i motljus.

Marie Oskarsson är Två Dagars vin­expert. Hon provar alla ­produkter i System­bolagets sortiment och gör varje vecka ett ­urval av dem som är bäst just nu.

LÄS MER: Veckans vin: åtta favoriter bland rosévinerna

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.