Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Lagerström: ”Ölnördarna är otacksamma konsumenter”

Det finns cirka 400 bryggerier i Sverige – och det grundas ständigt nya. Samtidigt är konkurrensen stenhård och flera har lagts ned. Varför är det så svårt att driva ett bryggeri?

Vi som älskar öl lever i en härlig tid. Intresset för drycken blir allt större och det grundas bryggerier på löpande band. Men får alla verkligen plats i vårt lilla land?

Det verkar inte så. Samtidigt som nya aktörer dyker upp försvinner andra. Några som har upphört är Octabrew, Ryentorps, Ljusdals och Dala Beer. Samtidigt har Coppersmith's köpt Slottskällan och Pax förvärvat göteborgska Lycke.

Vad är det då som gör att en del faller ifrån? Kanske hade grundarna en romantiserad bild av bryggarlivet. I själva verket är det ett grovarbete som rymmer en hel del slabbig rengöring av utrustningen.

Andra gör misstaget att starta i för liten skala. De börjar med ett bryggverk på ett par hundra liter och har för små lagringstankar. Då får de jobba hårt och har inte råd att anställa någon. De kan inte expandera.

Och den som vill börja sälja sina öl via Systembolaget måste snabbt kunna växa. Man ska ständigt kunna leverera sina produkter och hålla en jämn kvalitet. Att växla upp till en stor anläggning kan i sin tur skapa nya problem.

För de flesta är Systembolagets distribution livsviktig. Konkurrensen är stentuff och försäljningskanalerna få. I övrigt finns det bara pubar och restauranger samt möjligtvis en exportmarknad.

Dessvärre verkar gårdsförsäljning ligga långt borta. Och visst är det ironiskt! Samtidigt som det pågår ett aldrig sinande flöde från gränshandeln får vi svenskar inte köpa hem en starköl direkt av en tillverkare.

Nej, det är ingen barnlek att driva ett bryggeri. Och inte blir det enklare av att ölnördarna är ganska otacksamma konsumenter. De är illojala och går hela tiden vidare till nästa nya öl.

Då får nya aktörer extra svårt att etablera sig.

LÄS MER: Veckans öl: Sex nyheter ur det fasta sortimentet

Robert Lagerström är journalist sedan snart 30 år, redaktör för Svenska ölfrämjandets tidning Maltesen samt Två Dagars guide till gott öl.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.