Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anna Blom är krönikör i Två Dagar.

Jakten på personlighet gör oss opersonliga

”Det är lustfyllt att genom kläder uttrycka sin individuella personlighet. Men behöver man verkligen vara ombytlig för det, eller ständigt jobba på att förändra eller förbättra sig själv?” Två Dagars krönikör och modeskribent Anna Blom skriver om det paradoxala i att söka ”sin egen stil”.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

”Vilka trender är det som gäller just nu?” är en av de vanligaste frågorna jag får, även av vänner och kollegor som inte jobbar med mode. Men hur relevant är det egentligen med trender i vår tid?

Enligt många modemagasin och företag verkar ombytlighet krävas för att vara modemedveten. Lockande rubriker som utlovar tips om höstens stil blir ett par veckor senare vinterns. Och sen vårens. Det är lustfyllt att genom kläder uttrycka sin individuella personlighet. Men behöver man verkligen vara ombytlig för det, eller ständigt jobba på att förändra eller förbättra sig själv? Apples grundare, Steve Jobs, bar alltid en svart polotröja designad av Issey Miyake som blev hans kännetecken och trots dess ganska trista snitt ett sätt att ”sticka ut” – i längden.

Paradoxalt nog går det egna uttrycket förlorat i jakten efter ”den egna stilen”. Det skriver Sandra Quist och Stina Rosenqvist i sin magisteruppsats ”Mode, identitet & hållbarhet – 14 kvinnors känslor och åsikter”. De har intervjuat två grupper av kvinnor: de som shoppade kläder två gånger i månaden eller mer och de som shoppade en gång i kvartalet. Resultaten talar sitt tydliga språk, de som shoppade ofta var mer ängsliga och sökte i större utsträckning efter identitet genom sin look, men de visste inte riktigt vilken deras egen stil var. Och då de använde kläder för att passa in i olika sammanhang, lyckades de sällan hitta en originell klädsel, så shoppingjakten fortsatte.

De som inte handlade så ofta hade en mer avslappnad attityd till kläder och ansåg sig redan ha en egen stil. För dem var mode inte så viktigt, de ville mest trivas i sina plagg. Funktion gick före trend.

LÄS MER: Anna Blom: Konsten att shoppa i sin garderob

”Slow fashion” är inget nytt begrepp, det myntades 2007 av den brittiska professorn inom hållbarhet, mode och design, Kate Fletcher. I dag är det högaktuellt. En rapport från Greenpeace visar att kicken efter att vi har shoppat minskar med 33 procent redan efter en dag. Man blir helt enkelt ”modebakis” ganska snabbt. Jag om någon vet hur det känns när habegäret slår till. Att jaga har varit mitt afrodisiakum. En jeansmodell som sålt slut? Efter ett antal telefonsamtal fann jag ett sista par – i Dubai. Snart hittade jag något nytt att sukta efter och byxorna med flätad midja föll i glömska.

I dag hänger de nästintill oanvända byxorna i en väns garderob och jag vet redan nu att jag inte kommer synas i vårens trendfärg orange. Inte heller i en krinolinliknande kjol à la Frankrike före revolutionen. Jag älskar svart och klassiska plagg, och att ha landat i en personlig stil oavsett rådande trender har fördelar – du blir automatiskt en mer hållbar modekonsument, eftersom du shoppar mindre. Det tycker jag känns trendigt.

Läser:

”Den som vandrar om natten” av Marianne Fredriksson.

Ser på:

Filmatiseringen av ”Little Women”, eller ”Unga kvinnor”, från 1994 i väntan på den senaste versionen som har biopremiär till jul.

Gör:

Reser till Berlin för att lära mig mer om Europas största modeplattforms hållbarhetsarbete.

LÄS MER: Anna Blom: Att shoppa online har ett högt pris

LÄS MER: Höstens trender – kjol för herrar, skinn och rutigt