Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Robert Lagerström är Två Dagars ölexpert. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Internationell ölbytare med hemliga kodord

Hur får man tag i hajpade öl som inte finns i Sverige? Jo, man byter till sig dem av ölmänniskor i andra länder. Kontakten sker på nätet och kommunikationen via kodord.

Att hitta en nål i en höstack är busenkelt. Åtminstone jämfört med att spåra upp rätt ölnörd i en människomassa där så gott som alla har skägg.

I den långa kön till det hajpade ölsläppet i Köpenhamn ska jag nämligen möta en orakad amerikan. Vi ska byta flaskor med varandra.

Efter en stunds detektivarbete blir rätt man identifierad. Snabbare än en knark­uppgörelse ersätts de syrliga belgarna i min påse med svåröverkomliga imperial stouts. Det känns lite som att byta fotbollsbilder på skolgården.

Med andra ord har vi just trejdat öl. Ordet kommer förstås från engelskans ”trade” – och att byta brygder är vanligt bland ölentusiaster som inte nöjer sig med det gängse utbudet.

De får kontakt på forum och i sociala nätverk. Bytesvärlden är lite som ett hemligt sällskap där massor med kryptiska förkortningar används. Ibland slår trejdarna nästan knut på sig själva med obegripliga bokstavskombinationer.

Det som många jagar efter är hajpade öl som har tillverkats i begränsad upplaga. Sådana som kanske endast säljs på plats hos bryggerierna och till och med bara under några timmar, en viss dag om året.

Framför allt är det USA som gäller. Där bryggs det mängder av intressanta öl, varav de flesta vi aldrig får se röken av i Sverige. Och vissa är ruskigt dyra.

På andrahandsmarknaden kan attraktiva sorter, från bryggerier som Toppling Goliath, kosta flera tusen kronor per flaska. Amerikanerna, å sin sida, är ofta ute efter lagrade belgiska suröl, från exempelvis Cantillon, vilka står skyhögt i värde.

Själv köpte jag en gång en flaska öl för nästan 1 800 kronor. Om den var värd det? Nej, inte egentligen.

Men den gav trots allt en minnesvärd upplevelse.

LÄS MER: Om ölen måste glittra dricker jag hellre vin

LÄS MER: Visst sneglar bryggerijättarna på trenderna

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.