Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sharon Graubard är en New York-baserad trendanalytiker inom modebranschen. Bild: Maria Valentino

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hur klär vi oss 2019, Sharon Graubard?

Mjuka mandarintoner, återbruk, 80-talsvibbar och blommiga prärieklänningar – det är några av årets hetaste trender. Två Dagars modeskribent Anna Blom fick en pratstund med den New York-baserade trendanalytikern Sharon Graubard som avslöjar allt du behöver veta för att ha modekoll 2019.

Om 2019 var en färg, vilken skulle den vara?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Mjuk mandarin. Den är ljus, pigg och lugnande på ett andligt sätt, tänk Hare Krishna-plagg.

Vad blir årets nyckelplagg och stora trender?

– Romantiska, blommiga prärieklänningar, underklänningar i hålbroderad spets och underklädesinspirerade plagg. Behån dyker upp både utanpå och under andra plagg. I sommar ser vi en avslappnad och kroppsnära look med etnovibbar, som lång­smalt stickat och klänning ovanpå byxor. ­Hösten handlar om lager-på-lager med tweedrutiga, college­inspirerade plagg eller 80­talsaktiga looks. I vinter satsar vi på gyllene nyanser av honung och pumpa.

Vilka material gäller?

– Transparent som chiffong och spets. Glansiga material som satäng och brokader, men tillskurna i workwear-silhuetter. Stickat och tweedrutor i höst.

Vilka samhällsströmningar kommer att influera oss?

– Modet har börjat handla mer om inkludering än om exklusivitet. Me too-rörelsen har lett till en omdefiniering av vad som anses sexigt. Det kommer att synas på kläderna – som klädda halsringningar, långa ärmar och långa längder – och återspeglas även i könsneutrala kläder som boxiga blazers och löst sittande byxor. Samtidigt finns det en kroppspositiv rörelse där kvinnor oavsett kroppsform klär sig i bara midjor och tajta plagg. Det får till följd att designers kommer att erbjuda kläder i fler storlekar. Vi ser redan fler ”riktiga” kvinnor på catwalken och i reklam, i synnerhet för ­underkläder. Rörelsen handlar dock inte bara om storlekar utan omfattar även icke-vita och icke-­binära människor samt äldre modeller.

De intressantaste modeskaparna?

– Jag gillar Ulla Johnson i New York och det Raf Simons gjort för Calvin Klein (efter mindre än två år som kreativ chef lämnade Raf Simons modemärket i slutet av 2018, reds anm). Richard Quinn i London och Marine Serre i Paris är några nya namn att hålla koll på. Glöm inte heller Virgil Abloh på Louis Vuitton, Demna Gvasalia på Vetements och Balenciaga. Modegenier som Miuccia Prada och Rei Kawakubo, förstås. Och jag älskar kreationerna från Marnis nya designer Francesco Risso.

Årets modesnackisar?

– Dolce & Gabbanas faux pas i Kina kommer att vara avgörande (modehuset kritiserades för en rasistisk ­reklamfilm, reds anm). Alltför ofta glömmer märken att lyssna på sina kunder. Hedi Slimane på Celine är ett exempel. Kläderna som hans föregångare Phoebe Philo skapade erbjöd kvinnor ett nytt sätt att klä sig kraftfullt och professionellt utan att behöva göra avkall på oskuldsfullhet eller sexighet. Slimanes plagg är en kräftgång. Hans miniklänningar och stilettklackar känns helt osynkade med vad Celine kommit att stå för.

Modeinspiration för 2019?

– Modeutställningen med camp-tema på The Metropolitan Museum of Art i New York, ett viktigt motgift till modets idéer om god smak. Diana Vreeland sa att alla behövde lite vulgaritet! Tv-serien The Marvelous Mrs. Maisel är modeinspiration som perfekt fångar både 50-talets medelklass och bohemer.

Hur kommer modebranschen att bli mer hållbar 2019?

– Genom att använda mer småskaliga och hantverksmässiga tillverkare som producerar färre exemplar vilket resulterar i mindre avfall. Det behövs en meningsfull materialism där vi tar hand om våra saker och är noga med vad vi konsumerar och hur vi återvinner. Motsatsen till slit-och-släng helt enkelt.

Vilka hållbarhetstrender är på gång?

– Lokala tillverkare och företag som tar emot avlagda kläder och erbjuder rabatt på framtida köp. Ny miljövänlig teknik inom färgning. Fler secondhand-outlets. Märkningen av våra kläder kommer att innehålla information om var, av vem och hur plagget tillverkats. Mode­branschen kommer att gå igenom samma förändring som matindustrin. Skräpmode blir, precis som skräpmat, något ohälsosamt.

Vad får man inte missa i New York i vår?

Frida Kahlo: Appearances Can Be Deceiving på Brooklyn Museum från den 8 februari till 12 maj. Och Metropolitan Museums utställning Camp: Notes on Fashion, 9 maj till 8 september. Och se till att promenera runt nedanför 14:e gatan. Downtown är bäst!

LÄS MER: Så ska framtidens mode se ut

LÄS MER: Måste man sluta shoppa, Anna Lidström?

Sharon Graubard

Bor: East Village, New York City.

Gör: Trendanalytiker inom mode. Grundare av MintModa.com, en sajt för modebranschen som erbjuder trend-, färg och livsstilsinspiration. Jobbar även med det italienska trendanalysföretaget A + A på den tredje upplagan av boken Life in Color som handlar om att använda färg baserat på säsong.

Sharon Graubards trendlista

Trend jag längtar efter 2019: ”En avslappnad attityd, som att matcha allt med platta skor eller sneakers. Och så älskar jag klänning-på-byxa-silhuetten.”

Trend jag helst slipper 2019: ”Jag är lite trött på sportkläder på gatan, alla tights och collegetröjor. Det är spännande att se människor som ansträngt sig, oavsett hur looken ser ut.”

Bästa vintageköpen 2019: ”Blommiga klänningar, löst sittande herrbyxor, överdimensionerade blazers, en minikjol i vintageläder. En päls (köp på secondhand för ett mer etiskt korrekt inköp). Raka jeans med en normalhög midja. En mönstrad sidensjal som du bär runt halsen eller knuten i babushkastil.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.