Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hur gör man framgångsrik filmmusik, Christoffer Franzén?

Kompositören Christoffer Franzén är doldisen som har gjort musik till en rad Hollywood-produktioner och till företag som Microsoft, Nike och Apple. Allt började med några sömnlösa nätter. För Två Dagar berättar han om ensamheten, karriärskurvan och när han upptäckte sin egen låt på Oscarsgalan.

Hur startade din musikkarriär?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Film och musik är mina stora passioner i livet och jag har länge velat kombinera de två. Under 2011 hade jag svårt att sova under en period och började skriva instrumental musik om nätterna. Jag skrev mest för mig själv men hade alltid sikte på USA.

Vad var det som lockade?

– Där får musiken ta större plats i filmerna, låta bombastisk. Mitt mål var att göra ­musik till amerikanska film- och tv-produktioner. Jag startade ett soloprojekt som fick namnet Lights & Motion. Jag har behandlat det som ett band men skriver och spelar alla instrument själv. Till en början ville jag inte ge ut musik under mitt eget namn, utan skapa något som var större än bara mig själv.

När började karriären rulla?

– Efter att jag släppte skivan Reanimation 2013. Inför Oscarsgalan samma år, hade de gjort en slags reklamfilm där alla filmer som var med under året visades till en av mina låtar. Jag visste att det fanns en möjlighet att den skulle visas på själva galan, men upptäckte det först när jag satt hemma i soffan och tittade. Det var verkligen ett gåshudsögonblick.

Vad hände sen?

– Saker började röra på sig. Jag fick med en låt i filmtrailern till Lone Survivor, som Mark Wahlberg spelar i, och det följdes upp av trailern till en av Fast and the Furious-­filmerna som visades på Super Bowl. Förutom trailers, har jag jobbat åt Microsoft, Nike och skrivit musik åt Apple. Min musik har bland annat använts till Apples funktion ”Minnen”, som plockar bilder från en viss tidsperiod och visar dem i en video. Min musik hörs också på deras datorer. Det är svårt att ta in. De har 1,3 ­miljarder aktiva apparater i världen ju.

Blir du rik på detta?

– Jag har levt på musiken i snart sex år. Vad jag tjänar varierar, produktionerna har väldigt olika budget. Folk pratar om att Spotify är dåligt för artisterna men för mig har det funkat bra som en extra inkomstkälla. Jag har snart 100 miljoner spelningar där, vilket är smått overkligt. Det är ofta på Spotify det börjar. Folk hör av sig till mitt management i USA för att få en viss låt licensierad.

Vad inspirerar dig till att skriva?

– Film och böcker ofta. Men jag sitter inte och väntar på att inspirationen ska slå till, utan måste vara disciplinerad. Jag åker till studion sex dagar i veckan, men på dagtid nuförtiden. Jag har höga krav på mig själv och tror inte att det kommer auto­matiskt.

Blir det inte ensamt?

– Jo, att vara så isolerad är en av nackdelarna. Jag saknar ibland att ha folk omkring mig och har därför börjat jobba i fler projekt. Jag har precis gjort musik till In i dimman, en svensk långfilm. Där har jag varit en del av gänget och haft diskussioner med regissören var och varannan dag.

Hur jobbar du rent praktiskt?

– I ett tidigt skede får jag en snabb sammansättning av en ofärdig film helt utan musik. Sedan testar jag mig fram. Det är en lång process, som är tidskrävande och utmanande. Jag älskar att jobba med något som kombinerar snyggt foto, bra musik och fint skådespeleri. Att gå ihop och skapa någonting som är större än det jag hade kunnat göra själv är jätteroligt.

Har du planer på att flytta till Hollywood?

– Ibland leker jag med tanken, speciellt under vintern lockar palmerna och värmen, men än så länge funkar det bra att sitta här. Svenskars musik är lika med kvalitet för många. I Hollywood tycker de snarare att det är exotiskt att vi skriver härifrån. De tror nog att det är som Narnia.

Christoffer Franzén

Bor: Göteborg.

Gör: Musiker, producent och multiinstrumentalist som skapar musik under namnet Lights & Motion. Han har släppt fyra album och hans musik har använts i ett tiotal filmtrailers. I vinter tonsätter han Anders Hazelius svenska långfilm In i dimman.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.