Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Marie Blanchet är Head of Vintage på e-handelssajten Vestiaire Collective, en av Europas ledande shoppingsajter för vintage- och second hand-mode i en högre prisklass Bild: Roman de Kermadec

Hur blir man en framgångsrik vintageshoppare, Marie Blanchet?

Vintagemode är hett. Att köpa och sälja gamla kläder, skor och accessoarer är i dag en sport bland både fashionistas och samlare. Men det är några få lyxprodukter som skapar störst ha-begär – och som ger dig bäst avkastning. Två Dagars modeskribent Anna Blom träffade den franska vintageexperten Marie Blanchet som avslöjade sina bästa shoppingtips.

Vad är det som gör fransyskor så chica? När Marie Blanchet, vintageexpert på den franska lyxshopping- och vintagesajten Vestiaire Collective, gör entré på Roy Fares fik Mr Cake i Stockholm får jag svaret. Iklädd en småblommig duvblå klänning och ett par glansiga cowboyboots lyckas hon se både nonchalant cool och välklädd ut. Blanchet har just varit i Los Angeles och stylat skribenten, artisten och filmmakaren Liz Goldwyn inför ett reportage för Vestiaire Collective. Goldwyns vintagegarderob ska ut till försäljning, och Blanchets ögon glittrar när hon visar upp bilderna i sin mobil: burleskkorsetter från 1860, 1940-talsklänningar och moderna designerplagg. Marie Blanchet avskyr ordet retro och är noga med att stilen ska kännas supermodern oavsett klädernas årgång. Som en spårhund lyckas hon hitta och kombinera unika lyxplagg så de känns som tagna från dagens catwalk, till exempel en 1960-talsklänning som bryts av med ett par moderna skor från Martin Margiela.

Du har en bakgrund inom film. Varför började du ­jobba med vintage?

– Samtidigt som jag studerade film i London började jag göra kortfilm där jag höll i stylingen. Sedan blev jag konstnärlig chef och kläddesigner för en kostymfilm om Mata Hari och skulle återskapa stilen från Paris la belle époque-era, och det blev en avgörande händelse för min karriär. Men film har alltid inspirerat mig, som modet i John Cassavetes och Gena Rowlands filmer, med hennes stora solglasögon och Ungaroklänningar.

Vilken tidsperiod är du mest förtjust i?

– Det finns ingenting mer feminint än klänningar från 1930-talet, och det är galet hur moderna de är! Några av de mest eftersökta vintageplaggen just nu är de som John Galliano designade för Christian Dior (från 1996 till tidigt 2000-tal).

Dina bästa råd till en nybörjare på vintage?

– Börja med en handväska eller accessoarer om du handlar online. För vintagekläder hade jag gått till en fysisk butik, det kan vara svårt med storlekar och passform på nätet. Men som sagt, börja med handväskor, som en tidlös Chanel eller en Kellyväska från Hermès. Kvaliteten på lammskinn från 80- och 90-talet är fantastisk och färgen försvinner inte. ­ För kläder, leta efter en Schott NYC Perfecto från 70-talet (en klassisk skinnjacka i bikermodell) och en kavaj från Yves Saint Laurent. Efter det, leta efter en blus som du älskar, och köp en bohemisk blommig klänning från Yves Saint Laurent.

Är vintage och klassiker samma sak?

– Nej. Vintage behöver inte vara klassiker. En fransig jacka från Montana är ingen klassiker.

Tips på bra vintageinvesteringar?

– Klockan Rolex Oyster, väskorna Kelly och Birkin från Hermès.

En studie utförd av shoppingsajten Baghunter visar att en Birkin bag är en säkrare investering än att ­investera i guld eller aktier. Håller du med?

– Det handlar inte om att hålla med, det är fakta.

Varför har Birkinväskan fått en sådan kultstatus?

– Kanske för att Jane Birkin är den ultimata ikonen, med en enkel tidlös stil. Och trots att en Birkin är den ultimata lyxväskan bar hon den som vilken väska som helst. Den är en mindre version av golfväskan Haut à Courroie som Serge Gains­bourg använde som resväska under 70-talet när han och Jane Birkin var ett par. Birkin förälskade sig i väskan och bad Hermès göra en feminin variant till henne. Jag älskar att väskan är döpt efter någon som gick runt i Converse och jeans.

Vestiare Collective

Vestiaire Collective startade 2009 och är i dag en av Europas ledande shoppingsajter för vintage- och second hand-mode i en högre prisklass. Med cirka 7 miljoner medlemmar i 48 länder och kontor i modemetropoler som Paris, London, New York, Berlin, Hongkong och Milano, lägger man upp cirka 3 500 nya produkter dagligen på sajten. Av de 25 000 produkter man tar emot varje vecka går mindre än 70 procent vidare till försäljning.

Dina tre bästa vintageköp?

– En svart smokingjump­suit från 1980 från Yves Saint Laurent. Det är ett så chict, sexigt och tidlöst plagg. En svart haute couture-sammetsväska från 1990 från Chanel. Och mitt svarta västernbälte.

Vad tänker du på när du shoppar vintage till din ­privata garderob?

– Att aldrig se retro ut. Jag är en modern kvinna. ­Vintage är inte enbart plagg som är minst 15 år gamla. Det är tidlösa kläder, men också plagg som inspirerar här och nu. Men det handlar om stil, inte mode. Jag gillar något som Bianca Jagger sa: ”Att ha stil är att förstå vad man passar i, att förstå vem man är och vad ens bästa företräden är. Det handlar också om att gilla läget. Framhäv dina företräden och gör dina brister till företräden.”

Vilket är ditt sämsta vintageköp?

– En jumpsuit med psykedeliskt mönster. Jag använde den aldrig. Så jag sålde den på Vestiaire Collective.

Vilket är ditt äldsta plagg?

– En helt fantastisk cape i organza och organdi från 1880.

Marie Blanchet

Bor: Paris.

Yrke: Head of Vintage på e-handelssajten Vestiaire Collective, en av Europas ledande shoppingsajter för vintage- och second hand-mode i en högre prisklass.

Liz Goldwyn säljer sitt ”Hollywood Archive”

Liz Goldwyn, författare, filmskapare och designer, har valt ut 300 sällsynta plagg från 1920-talet till tidigt 2000-tal. Bland nyckelplaggen finns en vit sidenklänning från den franska modedesignern Nicolas Ghesquieres eftersökta vår- och sommarlinje ”den vita kollektionen” för Balenciaga 2001 och en rosa Balenciagaskjorta från våren 2000. Från modehuset Maison Martin Margiela märks de ikoniska Tabiskorna med blockklack och ett par skinnhandskar från 1990.

– Liz Goldwyn har ett helt fantastiskt arkiv, hon har samlat sedan hon var 13 år. Hon är en modelegend som skapade modeavdelningen på Sotheby’s och hon höll bland annat i försäljningen av Marlene Dietrichs kläder, berättar Marie Blanchet.

Kollektionen kommer att finnas till försäljning exklusivt på vestiairecollective.com från den 25 oktober 2018. En del av försäljningen kommer att skänkas till en välgörenhetsorganisation.

Anna Blom är frilansjournalist i Stockholm/New York och Två Dagars modeskribent.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.