Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hon förändrar (spel)världen

En engagerad feminist i en värld full av sunkiga värderingar och grabbig mentalitet. Från sin lägenhet på Guldheden har Liza Lind skapat nätverket Female Legends – ett nätverk som ska uppdatera gamingbranschen till modern tid.

– Ah, nu dog jag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Liza Lind konstaterar torrt att hennes karaktär i datorspelet Overwatch fick för mycket stryk. Skärmen fortsätter att blixtra, hackiga rörelser och färgexplosioner sköljer över hennes ansikte. Ögonen släpper inte sitt fokus. Snart är hon med igen. Den som läser mycket tidningar kan ha uppfattat hennes namn.

Den som har ett visst spelintresse känner säkert även igen henne till utseendet. Men ett misstag många gör är att tro att det är just spelar hon gör. Visst, hon har ett stort intresse. Många timmar spenderas fortfarande med lurar framför skärm. Men någon professionell e-sportare kommer hon aldrig bli. Hon började för sent, hävdar hon. I stället har hon valt en annan väg inom spelvärlden. Tillsammans med Lillie Klefelt har hon startat ett nätverk som kallas Female Legends, ett slags e-sportcommunity för tjejer och icke-binära. Det är ett sätt att bereda mark för tjejer som spelar, och hjälpa dem att ta plats i gamingvärlden, som kan vara allt annat än välkomnande.

– Det går inte att jämföra med andra mansdominerade branscher. Spelvärlden existerar i första hand på nätet. Och där är anonymiteten som människor kan gömma sig bakom ett stort problem. Vi vet i dag att var tredje tjej blir sextrakasserad på nätet.

Liza Lind, initiativtagare till spelnätverket Feamle Legends.. Bild: Linn Bergbrant

Det är i stort och smått, menar Liza. Från antydningar om att man ska ta den vårdande rollen som kallas ”support" när man spelar i lag till att få en video skickad till sig där någon snubbe onanerar. Kanske är det därför inte så konstigt att Female Legends har växt så fort sedan starten. Men det var i en betydligt snabbare takt än vad grundarna hade räknat med. Trots vad de själva sett och upplevt hade de ingen aning om att behovet var så enormt.

– Vi har fått så fantastiskt fin respons. Tjejer som säger att de väntat på detta hela sina liv. De kommer på LAN bara för att de vet att vi är där.

Bli kvitt fördomar

Nu har Female Legends fått fem miljoner kronor av Arvsfonden för att driva projektet Framtidens e-sport. I praktiken innebär det två delar. Dels att fixa läger för spelande tjejer. Där ska de samla in information om hur tjejer upplever e-sportvärlden. Tjejerna ska också coachas, vissa på nätet och andra på plats, för att se hur viktiga fysiska möten är. Den andra delen av projektet är riktad mot vuxenvärlden. Där ska de jobba med en utbildningsinsats för att bli kvitt fördomar.

LÄS MER: Hjärnan – nu ännu smartare

– Vi måste komma vidare. Spelen är här för att stanna. Det räcker inte att säga att det är dåligt ”att sitta framför datorn”. Om det är stillasittandet som är problemet – då får man ta tag i det. I dag vet vi att spelande är bra för så mycket. Det utvecklar strategiskt tänkande och förmågan att ha flera bollar i luften samtidigt. Det har till och med visat sig att kirurger som spelar mycket är skickligare än kirurger som inte gör det, just för att de har förbättrat sin precision.

Liza Lind

Ålder:

33 år.

Familj:

Sambo.

Gör:

Grundare av Female Legends och driver projektet Framtidens e-sport. Doktorand vid Sahlgrenska akademin.

Hobby:

Har nyligen upptäckt segling. Vill segla jorden runt, när projektet är i hamn.

Liza Lind driver inte bara Female Legends. Hon är också med och coachar unga talanger, på olika event och läger. Hon driver Pink Orange, en förening som anordnar e-sportsevenemang, med sin sambo. Dessutom, nämner hon, så har hon precis doktorerat. Fyra års studier ska snart avslutas med en disputation vid Sahlgrenska akademin, institutionen för medicin, avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning. Hon pratar om det som att det rörde sig om en inlämningsuppgift på två sidor. Det låter som något hon gjort med vänsterhanden. Och hon säger själv att hon inte satsade helhjärtat. Men klarat det, det har hon uppenbarligen gjort. Forskningen har handlat om virus. Om herpes och vad som händer i de fall där viruset når hjärnan.

– Forskningsmetoderna ligger mig nära. Jag vill veta hur saker ligger till, undersöka varför det är på ett visst sätt. Det kommer jag ta med mig. Och givetvis även detta att styra ett projekt själv. Få det i hamn. Det kommer jag alltid ha nytta av. Och vem vet, jag är ganska rastlös. Kanske kommer jag tillbaka till den akademiska världen.

Liza Lind har just avslutat en doktorsavhandling vid Sahlgrenska akademin, om herpesvirus. Men just nu tänker hon koncentrera sig på spelvärlden.. Bild: Linn Bergbrant

Men nu är det spelvärlden hon tänker befinna sig i. Och om den världen har något gemensamt med den akademiska tror hon att det är att båda är påtagliga bubblor. Antingen är man innanför, eller utanför.

House of gamers i Annedal har en anspråkslös entré. Det är svart plastfilm för alla de stora rutorna mot gatan och inredningen är minst sagt sparsmakad. Öar av bord med svarta läderstolar kring, gott om skärmar och rejäla lurar intill. Strax innanför dörren finns den starkaste ljuskällan i lokalen: två kylar med nästan bara energidryck.

– Det har jag aldrig druckit. Det är en del av myten bara. Visst, det förekommer, men är verkligen inget som alla som spelar vill ha, säger Liza utan att släppa skärmen med blicken.

Hon spelar sitt favoritspel, Overwatch. Det kom från spelföretaget Blizzard i maj för två år sedan och sticker ut genom att vara uppbyggt av andra karaktärer än vad som vanligtvis går att se. Det finns kvinnor utan enorma bröst och män utan khakifärgade kläder.

Moira, en av rollfigurerna i spelet Overwatch..

– Spelet är betydligt mer inkluderande när det gäller karaktärerna. En är lesbisk, en är autistisk. Två är svenskar! Det är framför allt tydligt att de kvinnliga karaktärerna inte är tänkta att behaga män. Dessutom är storyn mer intressant. De här spelskaparna tar fram serier och filmer kring karaktärerna som man kan grotta ner sig i. Det är bra och riktigt genomtänkt. Precis som när kvinnor tog plats inom porrindustrin krävdes en fördjupning av storyn för att fånga intresse.

– Många spelutvecklare verkar ha ganska dålig fantasi. Det är samma klyschiga upplägg med den störtade helikoptern där någon behöver räddas. Det är ganska grunda nivåer av känslor och ofta väldigt forcerat, säger Liza.

Hennes favoritkaraktär i Overwatch är en vetenskapskvinna, Moira. Hon är lång och rödhårig, har spetsiga drag och en svart kappa som fladdrar.

– Jag känner att jag som forskat kan identifiera mig med henne. Och hon är rolig att spela. Trots att hon har supportrollen, den som helar och hjälper de skadade i laget, kan hon också skada sina motståndare.

Lämnar ingen i sticket

Liza släpper blicken från skärmen. Hennes lag vann. Hon skulle aldrig dra från spelet mitt i. Man lämnar inte sina lagkamrater i sticket. Det handlar om att uppföra sig schysst. Med respekt. Hon är en populär medspelare, just för att hon är snäll.

– Jag får väldigt få utbrott. Jag fokuserar på att ha kul. Eftersom jag började spela ganska sent vet jag att jag aldrig kommer bli proffs. Det är inte min ambition. Jag vill bara ha en trevlig spelupplevelse. Men jag är också väldigt drivande. Tycker om det strategiska och att jobba tillsammans med ett lag. Att själv försöka bli bättre men också försöka få laget bättre.

Det kan låta som om det är en beskrivning av verklighetens Liza också. Men det menar hon att det inte är.

– Jag är betydligt mer hänsynslös i verkligheten, säger hon och skrattar. Jag har dåligt tålamod och väldigt höga krav på att folk ska göra det som de sagt att de ska.

Feamale Legends ska stötta datorspelande tjejer.. Bild: Linn Bergbrant

Skrattet kommer sällan. Det är kort och intensivt. Oftast pratar hon bara i ett flödande lugn om ett ämne som hon tar på största allvar. Hon är mer bekväm med det än att prata om sig själv. Ett ord som återkommer när hon ändå pratar om sig själv är ”lat”. Hon säger också att hon är en tidsoptimist och en prokrastinerare av rang. Det är svårt att tro när man ser hennes schema. Hon jobbar i stort sett alltid. Även efter att hon kommit hem på kvällen. Hon menar att förklaringen är att hon också har en stark vilja, och att hon är snabb, i både handling och tanke.

– Jag skjuter gärna på saker till sista stund. Dels för att jag inte vill göra det, för att jag är lat. Men också för att jag känner min förmåga. Jag vet att jag kan göra saker snabbare än många andra.

Men de flesta vet i dag vad som hotar den högpresterande, den som älskar och brinner och alltid vill lite mer och lite till. Att orken helt plötsligt tar slut. Där är hon inte än. Om man inte räknar förra sommaren, då hon bara låg och stirrade i taket.

– Jag inbillar mig att jag vet var gränsen går. Men jag inser att jag måste vara försiktig, för det är svårt att sluta när det är så roligt. Det finns så mycket vi skulle kunna göra.

Liza Lind: ”Eftersom jag började spela ganska sent vet jag att jag aldrig kommer bli proffs. Det är inte min ambition. Jag vill bara ha en trevlig spelupplevelse.”. Bild: Linn Bergbrant

Att vilja förändra en värld, där majoriteten har det bra som det är, innebär också en speciell typ av påfrestning. Att hamna i drev. Att bli uthängd och utskälld. Kanske hatad, i alla fall i ord. När Female Legends stängde av en spelare under en turnering blev det en enorm diskussion inom ett forum på nätet. Kommentarerna och ilskan strömmade in. Och det som kommer på nätet, kommer också in i ens hem. Det är omöjligt att stänga dörren för att få vara i fred.

– Vi hade ingen chans att svara och förklara oss. Det var flera tusen kommentarer. Men nu, i efterhand, har jag fattat att det inte var så stort som jag tyckte då. Ja, det var flera tusen som var arga. Men det forumet är inte hela världen. De allra flesta människor har ingen aning om vad som hände. Man måste sätta saker i sitt sammanhang och ha lite perspektiv.

Spelandet har alltid funnits i Liza Linds liv. Fast mer eller mindre aktivt. De första spelen hon testade var på en Mac som hennes mamma, som är systemutvecklare, tagit med hem från jobbet. Liza var inte mer än några år men lockades direkt. Hon blev heller aldrig ifrågasatt eller hindrad av sina föräldrar.

– De har alltid varit befriade från könsrollstänk. Jag fick göra vad jag ville när jag var liten.

Annars vet hon att föräldrar generellt har ganska liten förståelse för e-sport och spelande. Och att studier har visat att tjejer får spela mindre än killar.

– Jag tror att det är en av förklaringarna till att jag hamnat där jag är idag. Att jag alltid fått lov att spela.

Höll kontakt via spelet

I mellanstadiet var det en kompis som hade ett Sega Mega Drive, när hon blev äldre spelade hon Sims. Men i gymnasiet dog spelandet ut. Inte helt, men som många andra tjejer kände hon av att det inte var socialt accepterat. Många antydde att spelandet var ett slöseri med tid. Och hon saknade vänner som spelade.

– Nätet fanns ju även då, men jag fick mig inte för att leta där. Vi hoppas att Female Legends gör att tjejer som gillar att spela i dag ska hitta varandra.

Efter gymnasiet köpte Liza ett Playstation. Hon började spela Call of Duty och blev fast. Men det var först för några år sedan som hon började spela på pc. Vännerna från förr spreds över världen och spelandet blev ett sätt att hålla kontakten.

– Vi spelade League of Legends och pratade konstant. Det är ju inte superaction hela tiden så man hinner snacka om en hel del annat än spel också.

LÄS MER: Hypokondrikerns revansch

Själv landade hon i Göteborg. Ursprungligen är hon från ”slätten". Från Ljungsbro utanför Linköping med bara några tusen invånare och med många mil till närmsta storstad.

– Jag har nog alltid tänkt ”fan, att jag skulle födas här”. Jag har alltid upplevt det som inskränkt och alltid vetat att jag ville därifrån.

Nazister och rasister var ett stort problem och skolgången präglades av de bråkiga och det stökiga. Lizas bild är att ingen tog tag i problemen. Hon fick själv ta konflikter, men var mer rädd då, för vad folk skulle tycka. Hennes föräldrar blev vägen ut. Två personer med stort politiskt engagemang och intresse för omvärlden. Släkten hon kommer ifrån är en politisk sådan. Ett led bakåt av socialdemokratiskt aktiva. Nu en kusin som kandiderar till riksdagen. Kanske är det därför hon inte ens blinkar vid beskrivningen att hon utför ett feministiskt uppdrag. Eller att hon inte tvekar inför att prata om strukturer och patriarkat.

– Antingen ser man det eller så gör man det inte. Man kan inte välja. Jag har sett och velat engagera mig. Men inte riktigt vetat hur. Nu är det självklart att det är här, i spelvärlden, som jag kan göra skillnad.

Liza Linds tre skäl till att uppmuntra sitt barns spelande

Strategiskt tänkande:

Man behöver själv eller tillsammans med sitt lag hitta strategier för att lösa ett problem/vinna matchen. Det ger viktiga lärdomar för framtiden.

Språket:

Ingen generation har varit så språkkunnig som den nuvarande. Spelen är ofta engelskspråkiga och genom röstchatten kommunicerar man med människor från hela världen.

Socialt:

Genom spelen har man möjlighet att hitta vänner med samma intressen. Antingen genom att direkt spela spelen eller diskutera kring dem på olika internetforum.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.