Hantverksöl har fått en hög status. Allt fler dricker annorlunda brygder från mindre tillverkare. Och craft beer säljer! I USA står de för över 13 procent av ölmarknaden.
På andra sidan Atlanten kan ett hantverksbryggeri vara enormt stort. Enligt definitioner från organisationen Brewers Association får ett sådant brygga drygt 700 miljoner liter öl per år. Det är mer än vad de svenska jättarna Carlsberg, Spendrups och Åbro tillverkar tillsammans.
Så vad är då hantverksöl? Det beror lite på vem man frågar. Det finns nämligen inget fastslaget klarläggande. Nyckeln är dock bryggeriets grundinställning.
Det måste fokusera på själva ölen. Utgå från dem och inte skapa produkter bara för att det finns en marknad. Vidare är ett hantverksbryggeri ärligt mot sin kundkrets och deklarerar tydligt vad ölen innehåller, vem som står bakom och var de är producerade.
Kanske innefattar craft-begreppet även andra saker? Att som konsument definiera sig själv genom att köpa öl från småbryggerier, visa vem man är genom att välja produkter som har ett mångfacetterat kulturellt innehåll.
Erik Sahlin på Sahlins brygghus i Borlänge, säger:
– Antingen kan man köpa ett öl med alkohol och kolsyra för tio kronor på Systembolaget, eller lägga 30 kronor och få ett öl som rör andra värden. Det handlar om var man står, att vara medveten. Craft beer är en del av en större rörelse med ekologiska, vegetariska och miljövänligare produkter.
Hantverksbryggerier är en motkraft till de gigantiska globala dryckesbolagen. De strävar efter att vara oberoende, är ofta uppfinningsrika och engagerade i samhället där de verkar.
Allt det där finns i burken eller flaskan med hantverksöl som du dricker.