Rislampan – en tidlös ljuspunkt

Den fjäderlätta rislampan har hängt i allt från studentrum till konstnärshem, associeras med 70-tal och Ikea men har funnits längre än så. Den japansk-­amerikanske konstnären Isamu Noguchi designade den redan 1951.

ANNONS
|

Isamu Noguchi växte upp i Los ­Angeles i början av 1900-talet, som barn till en ­japansk poet och en amerikansk författare, vilket för den tiden var en kontroversiell kulturell bakgrund. Hans erfarenheter från olika kulturer reflekteras i hans olika verk – där han tolkar och förenar väst och öst i skulpturer, möbler, belysning och landskapsarkitektur.

Under en resa genom efterkrigs­tidens Japan och staden Gifu fick Isamu Noguchi i uppdrag av borgmästaren att uppdatera de traditionella papperslyktorna och skapa en ny exportprodukt. Noguchis lösning blev att lägga till en glödlampa. Resultatet blev Akari Light Sculptures, en serie handgjorda lampor i traditionellt shojipapper. Lamporna, som gick att vika ihop och skicka iväg billigt, gjorde snabbt succé. Under de följande åren skapade han över hundra olika modeller, både bord-, golv- och taklampor i varierande storlekar.

ANNONS

Att det heter rislampa är egentligen missvisande – pappret är inte gjort av ris, det är ett vanligt, handgjort papper som tillverkas av innerbarken på mullbärsträden, shojipapper.

Lamporna tillverkas fortfarande för hand av det familjeägda företaget Ozeki som ligger i Gifu, och säljs av Vitra. Bambutrådar sträcks ut över Noguchis originalformar i trä som sätter formen. Shojipappret skärs i remsor, anpassade efter lampans storlek och form, och limmas sedan över bambunätet. När limmet har torkat tar man bort träformen, och lampskärmen kan vikas ihop och skeppas iväg i ett platt paket. En tidig föregångare till de monterbara möbler vi ser överallt i dag, och något som bidragit lampans succé då det möjliggör ett lågt pris.

Inget patent

Även om Isamu Noguchi har många designpatent så var hans mest kända lampskärm, den runda, för enkel för att han skulle kunna ta patent på den, och kopior finns därmed världen över. En äkta Noguchi-lampa känner man igen på dess röda stämpel, i form av en sol och en måne.

Noguchis organiskt inspirerade design blev stor under 1950-talet. Till de svenska hemmen kom rislamporna först på 70-talet, gick snabbt ur tiden och kom tillbaka i slutet av 90-talet igen. Sedan några år är de populära igen och syns nu ständigt i Instagram-flöden och inredningstidningar. Användningen av naturmaterial och det enkla, japanska i designen känns minst lika aktuellt i dag.

Isamu Noguchi, 1938.
Isamu Noguchi, 1938. Bild: AP Photo

Namnet Akari är japanska och betyder lätt eller ljus, vilket både pekar mot den fysiskt lätta lampan och dess skira ljus. Isamu Noguchi har själv beskrivit det som att ”ljuset från en Akari är som ljuset från solen, filtrerat genom shojipapper. Det hårda elektriska ljuset förvandlas genom papprets magi tillbaka till ljuset från vår ursprungliga ljuskälla – solen – så att dess värme kan fortsätta fylla våra rum om nätterna.”

ANNONS

I onsdags, 28 februari hade två utställningar premiär på The Noguchi Museum i New York. De visar och berättar om just Noguchis Akari-serie och pågår fram till januari 2019.

Namn: Isamu Noguchi (1904–1988)

Född: 1904 i Los Angeles, barn till den japanske poeten Yone Noguchi och den amerikanska författaren Leonie Gilmour.

Studerade: Vid Columbia University och Leonardo da Vinci Art School.

Skapade: Förutom skulpturer, allt från scendekor till möbler, trädgårdar och lampor.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS