Marie Oskarsson skriver om den klassiska avecens uppsving. Bland annat satsar cognacsproducenter på att nå nya målgrupper.
Marie Oskarsson skriver om den klassiska avecens uppsving. Bland annat satsar cognacsproducenter på att nå nya målgrupper. Bild: Mostphotos

Marie Oskarsson: Avec och cognac – snart trendigt igen

Jakten på unika dryckesupplevelser är som en cirkelrörelse. Ut med det gamla, in med det nya om och om igen. Och till slut blir det gamla därmed det nya.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Parallellt med utvecklingen i vinvärlden med fokus på ursprung och kunskap försöker de gamla traditionella avecerna vinna nya konsumenter. Men är det något som andas riktigt mossigt gammaldags är det väl de där efter-maten-spritsorterna, som man andäktigt ska inta efter en bättre middag. Mer dammigt herr-rum kan det knappast bli.

Eller? Kanske håller den bilden på att ändras? Enligt Aristide Chevaillé, internationell utvecklingschef på det anrika cognacshuset Delamain, syns i alla fall ett ökat intresse för cognac bland yngre konsumenter. De som vill ha autentiska drycker med ett tydligt ursprung och rötter i kulturhistorien hittar till just franska Cognac.

Cognacsproducenter har även försökt nå nya målgrupper genom att exempelvis lansera cocktails baserade på den exklusiva spriten.

Till skillnad från exempelvis whisky, rom eller vodka, kan inte cognac komma någon annanstans ifrån än det AOC-reglerade området kring staden Cognac. Där produceras den enligt ett strikt regelverk på eau-de-vie som destillerats på vin på druvan ugni blanc odlad i sex kvalitetsklassade distrikt. Ja ni hör, här finns mycket att ta på för den som vill botanisera i just ursprung, kvalitetsnivåer och historia.

ANNONS

Det har också regionens branschorganisation Bureau National Interprofessionnel du Cognac tagit fasta på. Den satsar nu mycket kraft på att lyfta fram landskapet kring Cognac som kandidat till Unescos världsarvslista.

Men cognacsproducenter har även försökt nå nya målgrupper genom att exempelvis lansera cocktails baserade på den exklusiva spriten. Så kan man locka trendiga storstadskonsumenter i USA till exempel. I Asien är det inte ovanligt att man dricker cognac eller annan lyxig starksprit kyld och rent i stora tumblerglas till maten – något som Aristide Chevaillé på Delamain rekommenderar att våga testa (”prova till skaldjur, sötman passar perfekt”). Allt låter spännande, men kanske är i alla fall jag trendigt gammaldags. Jag tycker nog det är synd att slarva bort de dyra dropparna och njuter hellre av några centiliter i cognacskupa – efter maten.

Marie Oskarsson är GP:s vin­expert. Hon provar alla ­produkter i System­bolagets sortiment och gör varje vecka ett ­urval av dem som är bäst just nu.

LÄS MER:Veckans vintips: Trevliga nyheter i det tillfälliga sortimentet

LÄS MER:Alkoholfritt: Här är åtta goda drycker på Systembolaget

LÄS MER:De bästa vinerna bland Systembolagets nyheter

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS