Anna Blom är krönikör i Två Dagar.
Anna Blom är krönikör i Två Dagar.

Anna Blom: Att shoppa online har ett högt pris

”Min bekvämlighet har ett pris. Den är i själva verket ganska så obekväm”, skriver Två Dagars krönikör och modeskribent Anna Blom.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Väninnan landar med en duns på kaféstolen, tjugo minuter sen till vår träff och högröd i ansiktet av språngmarschen från taxibilen som hon suttit fast i under eftermiddagens rusningstrafik. ”Men jag hann i alla fall köpa nya vinterjackor till barnen, några byxor till mig och ett set med nya underkläder, de jag tipsade dig om, de som sitter som en smäck.”

LÄS MER:Höstens trender – kjol för herrar, skinn och rutigt

Jag känner igen mig. Att utnyttja förlorad tid, känns alltid som en vinst. Att shoppa varifrån som helst, när som helst, i mobilen är skönt. Bekvämligheten i att klicka hem några olika plagg i olika storlekar och sedan prova dem hemma i lugn och ro. Vem väljer inte det framför att behöva stå i ett klaustrofobiskt provrum, där belysningen knäcker vem som helst? När man dessutom ofta kan returnera de plagg man inte vill ha kostnadsfritt, halleluja!

ANNONS

På vägen hem plockar jag upp mobilen och ser två nya leveransaviseringar. Dagen efteråt i kön till mitt lokala postombud med omplåstrade paket ifrågasätter jag hur väninnan kunde tycka att plaggen satt så bra, mig passade de ju inte alls.

Enligt Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet, returnerar vi i Sverige i genomsnitt 22 procent av alla kläder vi köper online. För säsongsbetonade plagg rör det sig om mellan 40 och 60 procent. För de mest trendiga plaggen är siffran ännu högre. Inte sällan beror det precis som i mitt fall på fel storlek. Köper vi plagg från andra sidan jorden blir resvägen längre. Så min bekvämlighet har ett pris. Den är i själva verket ganska obekväm.

LÄS MER:Anna Blom: Konsten att shoppa i sin garderob

Flera modeaktörer försöker hitta bättre sätt att guida oss i storleksdjungeln och minska antalet onödiga returer. Hos Europas största modeplattform Zalando satte man i fjol ihop ett helt storleksteam, bestående av 25 anställda, som datavetare, designers, utvecklare och storleksmodeller. Hittills har de fått ner antalet storleksrelaterade returer med fyra procent. Nu utvecklar man en teknik som gör att vi kommer kunna välja en avatar som bäst matchar våra mått och sedan får se 3D-bilder som visar var ett plagg sitter löst eller trångt i olika storlekar.

ANNONS

Några timmar senare och jag står motvilligt i varuhusets provrum. En rnb-låt tuggar i bakgrunden. Nöden har ingen lag. Jag behöver något att ha under klänningen redan i kväll och har inte tid att vänta på någon ny leverans. ”Här.” Kvinnan, som heter Ingrid och som redan frågat mig om mina stilpreferenser och mätt mig med måttband, sträcker in några toppar. Den första sitter perfekt. Innan jag går till kassan klipper hon av plaggets etikett. ”Ge den till tomten, så får du rätt storlek direkt.”

Jag älskar att shoppa online, men nästa gång tänker jag en gång till. Tills tekniken kommer ikapp är kanske den bästa storleksguiden än så länge ändå en människa.

Anna Blom är frilansjournalist i Stockholm/New York och Två Dagars modeskribent. Hon kombinerar skrivandet med att föreläsa om cirkulärt mode.

Läser: ”Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes” av Dana Thomas.

Ser på: Brittiska tv-serien ”Fleabag”, av och med Phoebe Waller-Bridge.

Lyssnar på: Den amerikanske sångaren och låtskrivaren Khalid. Blev rekommenderad Khalid av en vän, vars 13-åriga dotter är ett fan. Mjuk och varm popsoul för höstliga dagar.

LÄS MER:Veganmode är hett i höst – men är det mer hållbart?

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS