Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anna Takanen drömde tidigt om att bli skådespelare. I dag är hon chef över Sveriges största teaterinstitution, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Nu fyller hon 50 år. Bild: Malin Hoelstad

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Takanen trivs med äventyrliga förändringar

Barndomsdrömmen att bli skådespelare har infriats med råge. I dag är Anna Takanen dessutom chef över Sveriges största teaterinstitution, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
– Jag vill mycket med konsten, men man måste bjuda upp om det ska bli någon dans, säger hon.

Renoveringsbehovet av Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm har nått sin gräns. I åtgärdsplanen finns allt från stambyte till asbestsanering vilket innebär en megaflytt av alla verksamheter. Under det kommande året kommer pjäserna, musikalerna, föreläsningarna med mera förläggas till olika scener runt om i staden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Själv har Anna Takanen fått ett nytt kontor bara några hundra meter bort, mittemot Åhléns. I hennes rum står just nu sex ouppackade flyttkartonger.

– Det är jobbigt såklart att flytta, men det behöver inte vara dåligt. Framför allt ser jag på det som en äventyrlig förändring, säger hon och drar en parallell med sig själv och den ständiga rörelsen hon befunnit sig i under en stor del av yrkeslivet.

Teaterintresserad redan som barn

Anna Takanens teaterintresse väcktes efter att hon som femåring manglat ett otal matinéer på tv. Eller det var i alla fall då hon för första gången formulerade en önskan om att bli ”en sådan som gör saker på låtsas som om det är på riktigt”. Men vägen fram var till en början var varken spikrak eller lätt. I Tågarp utanför Falkenberg där hon växte upp fanns inga teatrar eller kulturliv att prata om.

– Det var inte självklart och jag var tvungen att kämpa. Å andra sidan höll jag på mycket med hästar och fick tidigt lära mig att jobba hårt. Jag tänker också att det är viktigt att ha en stor arbetskapacitet för att idéerna ska förverkligas.

Och arbetet har gett resultat. Efter scenskolan i Malmö började hon jobba med Suzanne Osten på Unga Klara. Som 36-åring utnämndes hon till konstnärlig chef för Göteborgs stadsteater. Och tio år senare, 2015, blev hon konstnärlig chef för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Ödets historia i bokform

Parallellt med chefskapet har hon haft kvar sin konstnärliga praktik – regisserat och skådespelat. Om ett år kan hon även foga in ”författare” på meritlistan. Då kommer nämligen hennes första roman ut, Sörjen som blev, som handlar om hennes eget ursprung som dotter till ett finskt krigsbarn.

– Det är en skönlitterär far- och dotterbok som bygger på min familjehistoria. Från vinterkrigets Finland till nutid i Sverige. En ödets historia.

Boken började hon med efter att ha regisserat pjäsen Fosterlandet som är skriven av Lucas Svensson, men som också den bygger på Anna Takanens familjehistoria. Föreställningen hade premiär på Göteborgs Stadsteater 2014 och har sedan dess spelats i både Helsingfors och i Stockholm.

– Innan förstod jag inte hur levande den Sverigefinska berättelsen är. Det var fantastiskt att se hur den också bars av andra, och att vi var så många som har skavsår av det. Det läkte något hos mig och förhoppningsvis hos andra. Det hoppas jag att även boken ska göra.

Kämpar för ökad jämställdhet

För Anna Takanen är konstens och inte minst teaterns uppgift att syssla med grundforskningen i vad det är att vara människa. Eller som hon säger:

– Det är inte bara teaterns uppgift utan hela den kulturella sfären. Att vara den väv av mening som vi lever våra liv i. Och vi har ju ingen kultur utan kultur.

Som konstnärlig chef har hon hela tiden haft som mål att öka jämställdheten inom scenkonsten, se mer nyskrivet och mer samtidsdramatik. Och det har gett resultat. Av de runt hundrafemtio premiärer som hon repertoarlagt under sina år har två tredjedelar varit nyskrivna. I många fall har det varit av kvinnliga författare och regissörer och för kvinnliga skådespelare.

– När jag räknade efter och såg det blev jag stolt. Men det finns mycket kvar att göra.

Vill mycket med konsten

Nu kan Anna Takanen se tillbaka på snart tjugofem år inom teatern där hon samtidigt gjort karriär som chef.

– Jag känner mig privilegierad. Det jag har önskat mig har jag också fått vara med om väldigt tidigt.

Men du har heller inte suttit vid telefonen och väntat på att den ska ringa?

– Haha, nä, och det är därför jag är chef. Jag vill mycket med konsten, se den växa och jag har drivkraft. Men man måste också bjuda upp om det ska bli någon dans. Jag är ingen panelhöna.

Anna Takanen

Ålder: Fyller 50 år den 21 december.

Bor: Lägenhet vid Mariatorget.

Familj: Gift med författaren kulturjournalisten Stig Hansén. Mamma, bror med familj. Sex gudbarn och Stigs barn och barnbarn.

Gör: Teater- och scenkonstchef för Kulturhuset Stadsteatern, skådespelare och regissör.

Aktuell: Som Barbro Alving i pjäsen ”Bang” som har nypremiär i Årsta i januari.

Om att fylla 50: ”Det känns jätteroligt. Jag tycker om att fylla år.”

Så firar jag födelsedagen: ”Jag hade stor fest när jag fyllde, 20, 30 och 40. Det ska jag ha nu också. Jag tänker på de här stora festerna som injektioner och att man kan leva tio år till på dem.”

Gör på fritiden: ”Latar mig, reser, är på Tjockö, åker ut med båten, läser böcker och försöker träffa vänner och familj så mycket jag kan. Relationer är jätteviktiga för mig.”

Senast sedda film: ”John Ajvide Lindqvists ’Gräns’. Den var ruggigt bra. Och Björn Runges ’The Wife’. Faktiskt har jag en pytteliten statistroll i den.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.