Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Thomas Mogrens samling av detaljrika lok, vagnar och spår växer hela tiden. Modellbyggandet har blivit en livsstil för honom. "I början hade jag ingen plan med mitt samlande och byggande. Men i dag bygger jag bara sådant som rullat i Sverige och det ska vara så realistiskt som möjligt", säger han. Bild: Gustaf Östberg

Tågfantasten Thomas har alltid varit något på spåret

Trettiofem lok. Tvåhundra vagnar. Fyrahundra meter spår. Det är vad Thomas Mogren på Tjörn byggt och samlat på sig under de trettio år som han sysslat med modelljärnvägar. Hans delikata samling av pyttesmå modeller växer sig hela tiden allt större. Men det ligger mycket arbete bakom.

– Jag har varit intresserad av tåg sedan jag lärde mig att gå. Utanför mitt barndomshem gick tågen förbi precis utanför tomtgränsen, så där satt jag och min farfar och tittade på tågen mot Nässjö och Halmstad, berättar Thomas.

Allt i samma skala

Tågsamlingen har han hemma i sitt hus på Tjörn. Rummet där han har modellerna är fullt av spår, moduler, elektronik och tåg.

Thomas bygger allt i skala 1:160 och det innebär exempelvis att en människomodell är en centimeter hög och en tågvagn är bara några centimeter lång.

– Det är lite pilligt, men det är det som är roligt, berättar han.

Tågrummet hemma hos Thomas Mogren är för närvarande under uppbyggnad. Att montera ner och bygga nytt är en del av hobbyn. Bild: Gustaf Östberg

Thomas är född och uppvuxen i Halmstad, och det var där han fick sin första modelljärnväg av sin farfar, en Märklinbana med ett litet svart ånglok, två gröna personvagnar och lite spår. Efter det var han fast.

– Det fanns inte mycket annat att leka med på den tiden. Jag flyttade hem till min farfar när jag var fjorton och började sälja tidningar för att kunna köpa fler tåg. Vi byggde moduler på hans vind och jag övertalade farfar att gå över till likström i stället för växelström på tågbanan, minns han.

Mer naturtrogen upplevelse

Märklintåg går på växelström, mellan spåren finns små punktkontakter som driver loken framåt. Tågbanor som drivs av likström leder strömmen i själva spåren i stället och det ger en mer naturtrogen upplevelse, menar Thomas.

När hans farfar gick bort försvann den gemensamma modelljärnvägen de byggt oförklarligt och Thomas fick börja om från början. Han började konstruera tåg i balsaträ för att få en modell att senare kunna bygga upp i mässing eller nysilver.

– I början hade jag ingen plan med mitt samlande och byggande. Men i dag bygger jag bara sådant som rullat i Sverige och det ska vara så realistiskt som möjligt. Jag köper en gammal vagn och skrotar och har som grund, sedan bygger jag upp den igen skruv för skruv, säger han.

Rangerbangård i miniatyr. Alla Thomas Mogrens modeller byggs i skala 1:160. Bild: Gustaf Östberg

Detaljrikedomen är ofattbar. Varje liten beståndsdel måste vara exakt. Mycket av det som Thomas Mogren använder i tillverkningen får han uppfinna själv, från verktyg till inredningsdetaljer, för det finns helt enkelt inte att köpa. Lyktstolpar gör han av tunn tråd, och om de ska kunna lysa måste en liten lampa få plats. Träd tillverkar han av piprensare som han doppar i lim och sedan målar.

– Att sätta in belysning i vagnarna och i husen är svårt, jag känner nu när jag blivit äldre att det är svårare att se också, berättar han.

30 år på Tjörn

1979 flyttade Thomas till Göteborg och där var han med i en modellbyggarklubb i Landala, och sedan 1990 bor han på Tjörn.

Kontrasten mellan hans dagliga tunga och ibland leriga jobb på en ridskola och modellbyggandet är stor, men det är också det som driver honom.

– Här kan jag gå och fundera på ritningar och konstruktioner under tiden jag jobbar. Det kan ta över ett år att få ihop en fungerande ritning innan jag börjar bygga, för när man väl startat går det inte att göra några större ändringar, säger han.

Hobbyn har blivit en livsstil

För Thomas är modellbyggandet mer än bara en hobby, det är en livsstil. Hans favorittåg är de små gula och orangefärgade rälsbussarna som trafikerade stora delar av Sverige förr. Varje tåg eller vagn han byggt har han skrivit ett omfattande faktablad om, sammanlagt har det blivit runt 1 300 blad tills i dag.

Han har varit med i flera föreningar, där man träffas och kör modelltåg tillsammans. Några gånger per år träffas entusiaster hemma hos varandra och kör så kallat Dreamtrack, där alla får ta med sig sina favorittåg.

– Det finns något som heter Trafikspel också. Då drar deltagarna små kort med olika uppgifter, olika laster som ska köras till olika stationer till exempel. Har man inte den vagn som krävs får man åka och låna en på någon station, berättar Thomas och skrattar.

Drömmer om en lokal

Nåde den som kallar modelljärnvägen för leksakståg, det kan man möjligen kalla Märklintågen, menar han. Familj och vänner förstår att byggandet och samlandet betyder mycket för honom.

– Drömmen vore att få en lokal av kommunen här och starta en modellbyggarförening. Det behöver inte bara vara tåg, det kan vara annat också. Något för nördar som oss att samlas kring, säger han.

Thomas Mogren

Ålder: 60 år.

Gör: Vaktmästare på en ridskola och modellbyggare.

Bor: Tjörn.

Familj: Två döttrar och två katter.

Intressen: Bygga modelljärnvägar och meka med veteranbilar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.