Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sonny Modig kan sin Göta kanal och guidar de imponerade turisterna genom 16 slussar. Han är inne på sitt 34:e år och tycker att det fortfarande är lika roligt.

Sonny tänker inte sluta styra skutan

Han har kört och guidat långt över 300 000 människor på Göta kanal under 34 år, men trots att Sonny Modig hunnit bli 71 år har han inga planer på att sluta.

– Det här har blivit en livsstil som är svår att skiljas från, och samtidigt är det inte så enkelt att hitta köpare till en sån här verksamhet. Därför fortsätter jag så länge jag orkar, säger Sonny, och greppar mikrofonen för att hälsa dagens 119 passagerare från bland annat Falun välkomna ombord på m/s Bellevue, som trafikerar Sjötorp-Töreboda efter turlista hela sommaren.
– Men jag kör även charter, många företag ser en båttur som ett exklusivt event, och räkkryssar både på Göta kanal och Vänern, säger han.

Sonny Modig växte upp på en liten ort utanför Tidaholm. Båtlivet började med barkbåtar på Ösan, fortsatte med en eka på ån Tidan, för att sedan mynna ut i ett stort fritidsbåtintresse, där han blev lika bekant med västkusten och Vättern som med Stockholms skärgård.
Civilt arbetade han på Volvo i Skövde, men avslutade 1982 livet som anställd och gav sig istället in i turist- och båtbranschen. Den första båten han köpte tillsammans med en kompis var Gulli, som snabbt döptes om till Brommö, som var ett mer passande namn i trakten av Göta kanal och Vänerskärgården.
1986 bestämde sig Sonny för att satsa på en något större båt. Hittade en i Hamburg och körde hem båten i rejält blåsväder i november. Väl hemma visade sig båten vara för stor för Göta kanals slussar. Det innebar att den kapades 95 centimeter i fören och en meter i aktern vilket gör att den har 25 centimeter tillgodo i slussarna.

Bellevue är numera ett givet inslag i kanalen, och i princip kan man säga att turistsäsongen startar när Bellevue går första turen i början på maj.
Numera har båten fullständigt utrustat kök, vilket innebär att passagerarna serveras nylagad mat, det finns kaffeservering och fullständiga rättigheter ombord.
Sonny Modig är en populär skeppare som gärna drar en bra historia och ibland även plockar fram dragspelet, och spelar några gamla klassiker.
– Det finns nog en gnutta sanning i allt det jag berättar… Men skämt åsido, jag försöker faktiskt delge en del av kanalens historia. Det blev ju för några år sen utsett till århundradets byggnadsverk, och är en fantastisk skapelse. Det är rätt att marknadsföra kanalen som ett av landets mest attraktiva turistmål, säger Sonny, och turisterna trängs kring honom när han styr in båten i en av slussarna.
– Det är kul att folk är intresserade, men samtidigt är det här ett precisionsjobb. Jag har märken i slussarna för att se när jag ska slå back, och då får ingen skymma sikten.
Det är dock inte att ta miste på att många är imponerade av att gå in i en sluss och med hjälp av vattnet nå nästa nivå och sluss. Men Sonny Modig har fartygsbefälklass 6 och dessutom maskinexamen. Plus 34 års erfarenhet.

På färden utmed kanalen ses cyklister i långa banor. Folk vinkar glatt.
– De här cykelpaketen blev ett verkligt lyft, inte minst när de marknadsfördes genom många tv-reportage. Ja, själv har jag också varit med på ett hörn…
De förväntansfulla turisterna har att se fram emot att passera 16 slussar och tio broar. Vissa broar är väldigt smala, men Sonny Modig har klarat passagerna galant – utom en gång.
– Det blåste 20 sekundmeter från sidan vilket gjorde att jag brakade in i en bro som fick stängas i två dagar. Men i övrigt har det gått bra.

Sonny Modig arbetar vintertid mycket med att marknadsföra sina båtturer, vilket innebär samarbete med bussbolag framför allt från västra och södra Sverige. Men han har även tre egna bussar i trafik, och en av dessa hämtade gänget från Falun.
– Många människor återkommer med jämna mellanrum, och de utländska inslagen är också många, framför allt från USA och Tyskland. Jag tycker om att prata med folk. En del berättar om sina egna upplevelser i livet. Jag berättar mest om kanalen. Om varför det kallas skilsmässodiket, och så…
Bellevue tuffar på genom kanalen, passagerarna mumsar på varmrökt lax med dillcreme och potatis. Sonny och den sex man stora besättningen äter vid stoppet i Lyrestad, där passagerarna har möjlighet att besöka hembygdsmuseet.
Hur länge ska du hålla på?
– Så länge det är roligt. Jag försökte visserligen sälja för några år sen, men det är svårt. De som har tillstånd att köra har svårt att skaka fram pengar, de som har pengar har inga tillstånd. En svårlöst ekvation. Därför är det lika bra att fortsätta.
Och så fortsätter Sonny Modig att berätta sina kanalhistorier samtidigt som Bellevue glider fram genom ett sommarfagert västgötalandskap.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.