Redan som liten fick Göran Ruckman följa med sin far på fraktskutan som gick mest på Östersjön. Hans första koj ombord blev skrivbordet där pappan satte upp en bräda som höll madrassen på plats. Han trivdes med sjömanslivet från första stund och har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt sjöfarten. Både som anställd på Broströmsrederiet och som delägare i Nordsjöfrakt och Två Skeppare i Skärhamn.
– När jag var 15 år mönstrade jag på för första gången. Jag var vad pappa skämtsamt kallade ”en motorkunnig kockjungman”. Med andra ord fick jag vara beredd på att hugga i med det mesta och det lärde jag mig mycket av. Vi var fyra man ombord och man visste precis vad som gällde, säger han och småler åt minnet.
Efter att ha gått ut grundskolan hemma på Tjörn fick Göran pendla till Kongahällaskolan i Kungälv. Där gick han fackskolan som var mer yrkesinriktad än gymnasiet. Det innebar långa dagar men hem ville han. Att växa upp i Skärhamn med den gemenskapen var en perfekt start i livet, menar han.
– Vi hade så roligt. Alltid var det något på gång och ofta hade det förstås med båtar att göra. Jag har alltid gillat segling och det intresset har mina söner ärvt, berättar Göran som seglade Smaragd på den tiden det begav sig.
Sjöbefälsskolan i Göteborg
Så småningom blev det dags för Sjöbefälsskolan i Göteborg där han tog examen 1976. Då hade han redan stor erfarenhet av fraktbåtar som fraktade koks, virke, spannmål eller gips inom Norden. Det fortsatte han med även som färdigutbildad sjökapten.
Men Göran ville gärna se mer av världen och började därför arbeta på Svenska Lloyd och Broströms. Han uppskattade långresorna och trivdes med de nya rutterna. Fartygen gick ofta till Israel för att frakta hem citrusfrukter, men även till Svarta Havet. Minnena därifrån är minst sagt annorlunda.
– Det var fortfarande Ceausescu som hade makten i Rumänien och lossning och lastning måste alltid gå väldigt snabbt. Då lastade vi vin som skulle skeppas till Falkenberg. Tyvärr var man alldeles för trött när man väl var ledig och skulle gå i land, minns han.
Populärt turistmål
Ett betydligt angenämare minne är Korintkanalen i Grekland. Kanalen, som lär ha påbörjats under kejsar Nero redan år 67 efter Kristus, blev klar 1893 och kortar vägen för fartygen som då slipper runda Grekland. Kanalen omges av höga terrakottafärgade kalkstensbranter och är numera inte bara en farled utan även ett populärt turistmål.
– Jag jobbade på Vinlandia när vi gick genom Korintkanalen. Den är väldigt trång så många båtar fick skrapmärken under resans gång. I synnerhet de större fartygen som ibland hade klipporna på bara en armlängds avstånd. Men det var verkligen något alldeles extra och jag har många fina diabilder därifrån.
1984 blev han skeppare på Nordön och senare på Toftön som han var delägare i. Och så en dag träffade han sin blivande fru.
Självklart ville han få mer tid för henne och tog därför jobb i land i stället. Det gick väl så där.
– Jag jobbade på posten och i Wallhamn där jag var en så kallad blixtgubbe. Fast jag kände snart suget efter att gå till sjöss igen. Men då hade jag i alla fall testat, säger han med glimten i ögat.
Långa arbetsdagar på sommaren
I början av 90-talet började Göran jobba på Strömmabåtarna. På den tiden hade han management och skötte drift, underhåll och besättning på heltid men sedan 2015 har han släppt det ansvaret. Det innebär fortfarande mycket jobb och långa dagar under sommarhalvåret, men även en lång sammanhängande ledighet under vintern. Det gillar Göran som alltid har rest mycket. Ofta till Thailand, som blivit något av ett favoritland.
– Ja, det har blivit många resor genom åren. Efter december månad då vi kör lite julbord är jag helt ledig fram till april, så då är det fritt fram för allt som ska hinnas med, säger han nöjt.
När han inte arbetar läser han mycket och är en vetgirig person som gärna testar kunskaperna i frågesport. I "Vem vet mest" i SVT har han varit med flera gånger och lyckats bra. Så bra att det nästan höll hela vägen.
– Klart det var kul när en skärhamnare klarade sig bra i finalen. Det har jag fått höra många gånger, säger han och ställer gärna upp igen.
Den första frågan han fick i "Vem vet mest" var lätt för Göran. Frågan gällde en rund mössa som bärs av ett visst folkslag i Spanien. Svaret kom direkt eftersom svart basker är favoriten under vintern.
En annan kär tingest är motorcykeln. På den tar han sig fram även när det är kö. Och kö är det ofta när han ska till jobbet eller hem därifrån.
– Jag har varit i asfalten ett par gånger men har haft tur. En bruten fot första gången och en bruten tumme andra gången är inte så farligt även om det förstås blev transport till sjukhuset. Jag har pendlat i 25 år nu och tar alltid motorcykeln om det går, säger Göran som fick första motorcykeln i 40-årspresent av sin fru.
Varför vill du fortsätta jobba?
– Det är roligt att träffa folk. Jag får guida lite och om vi har en trubadur ombord sjunger jag gärna med när passagerarna går ombord. Även om jag kanske sjunger hellre än bra, säger han och hoppas att så inte är fallet.
För att hålla rösten på topp sjunger han ofta när han kör motorcykel. Då stör han ingen och då märker han om han inte kan texterna. Det gäller att träna minnet och ta vara på tiden.
Göran Ruckman
Ålder: 65 år.
Yrke: Sjökapten.
Bor: Skärhamn.
Familj: Tre vuxna söner.
Intressen: Resor, matlagning, läsa böcker, spela backgammon, utförsåkning, segling.