Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lördagskrönikören Sara Blom påminner om vikten av att vila under semestern. "Luta dig tillbaka med en god bok, eller slut ögonen och ta en tupplur, eller påta i jorden om det känns vilsamt", skriver hon i sin lördagskrönika.

"Skaffa dig en semester-Luther under ledigheten"

Ta en glass och njut av ledighet, sommar och vila, rekommenderar Sara Blom i sin lördagskrönika

"Vad gör du?". Törs jag påstå att det är vår vanligaste mingelfråga, och att den i allmänhet syftar på vad vi jobbar med? Kanske för att den är lagom allmängiltig och lagom personlig. 
Och inte så konstigt, jobbet hör till våra liv. Om vi har ett arbete utgör det en stor del av vår vakna tid, det ger oss vår försörjning, men också ett sätt att få bidra för andra och för samhället. Arbete, eller frånvaro av arbete, är viktiga frågor för oss.

Men har jag då bara Luther på axeln? Luther som sitter där och uppmanar till plikt och arbete, och inte för mycket roligheter. Den allmänna uppfattningen av Luther idag är dyster och sammanbiten, ihopkopplad med måsten och frånvaro av glädje. Lutherexperterna menar dock att detta är en missuppfattning. Luther stod snarare för arbetsglädje och menade också att människan även kan tjäna Gud genom ledighet och vila.
Hur är det med ledigheten? Är den endast frånvaro av arbete eller är den något i sig själv? 
Och vad är fritid? Också den tid som inte är arbetstid fylls med uppgifter som vi inte kommer ifrån. Är det fritid när vi står i kön på mataffären? Eller sitter på bussen på väg hem? Skalan är flytande mellan arbete och fritid. Kanske också mellan arbete och ledighet och vila. 

På Bibelns första sidor finns arbete och vila med från första stund. I den första skapelseberättelsen uppmanas människan att ta hand om skapelsen, i praktiken genom arbete. Det är också i den berättelsen som Gud vilar efter sitt värv. I den andra skapelseberättelsen är människans arbetande roll om möjligt ännu mer uttalad. Där står det om utgångsläget att "ingen buske fanns på marken och ingen ört hade spirat" eftersom det inte hade regnat och "ingen människa fanns som kunde odla den".
För många av oss är odlandet idag inte en del av vårt arbete, utan istället en del av vår fritid. På lediga stunder påtas i koloniträdgårdar och balkonglådor. Också ett slags arbete, men också ledighet. Begreppen flyter ihop, och det ser olika ut för oss. 
Även fritiden har en signifikant betydelse för oss. Fritidsintressen kan beskriva oss minst lika väl som yrkesliv. T.o.m. som mingelfråga, för under maj och juni ersätts "Vad gör du?" med frågan "Vad ska du göra på semestern?".

Det finns också något alldeles särskilt att säga om vila och ledighet utan (alltför) planerat innehåll. Dagar som bara får bli, mat som äts när man är hungrig, klockan som ligger kvar bredvid sängen, solen som aldrig riktigt verkar vilja gå ner. De där speciella dagarna som man hoppas på när det ska bli semester. Vi vet ju att det inte alltid är så, men ändå – ibland glimmar det till.
Så kanske skulle vi kunna ha en uppdaterad av Luther på axeln under semestern. En som viskade i vårt öra: ta det lugnt, luta dig tillbaka med en god bok, eller slut ögonen och ta en tupplur, eller påta i jorden om det känns vilsamt. Om du har möjlighet – ta en glass och njut av ledighet, sommar och vila! Luther hälsar!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.