Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

BILD: SVT NYHETER VÄST

Se Gunnar Jacobsson, 99, krossa alla på chins

Gunnar Jacobsson, 99, från Göteborg har ett striktare träningsschema än de flesta. Han har tränat sedan yngre tonåren och tänker inte dra ner tempot förrän han fyller 100. - Då kanske jag tar det lite lugnare, säger Gunnar Jacobsson.

Gunnar Jacobsson, 99 häver sig upp på chin-stången från stående till hängande position utan problem. Han vinklar kroppen i en båge, lyfter upp benen mot taket och gör 18 chins på raken trots att han just avverkat ett två timmar långt träningspass. Det är långt ifrån första gången han gör chins - som bäst kan han göra 27 på raken. 

Det var GT som var först med att berätta om den nästan hundraåriga gymveteranen Gunnar Jacobsson från Göteborg. Igår publicerade SVT Västnytt en video där Gunnar är i full gång med att styrketräna på Göteborgs Atletklubb vid Slottskogsvallen. Nu sprids videon på nätet, något som glädjer Gunnar.  

- Det känns riktigt roligt. Men det är egentligen inget märkvärdigt med min träning. Jag vill bara hålla mig i form och se till att kroppen håller sig frisk, säger han till GP. 

Tränat sedan 15- årsåldern

Gunnar gjorde sin första chin i 15-årsåldern och har sedan dess tränat utan uppehåll. I videon från SVT gör han allt ifrån chins till ryggövningar och liggande triceps-övningar. Övningarna ingår i ett träningsprogram som Gunnar brukar köra tre gånger i veckan. Förutom styrketräning gillar han även att röra på kroppen i takt till musik och dansar gärna de snabba danserna bugg och foxtrot. Hur han lyckat hålla sig i så bra form är ett stort under för många. 

- Jag sköter mig, håller mig borta från alkohol och har strikta rutiner för när jag tränar, säger Gunnar Jacobsson. 

"Bästa träningtipset: Sluta aldrig" 

Hans bästa träningstips har inte med teknik, kostscheman eller utrustning att göra. Det bästa är helt enkelt att aldrig sluta, menar han. 

- Det är aldrig för sent att börja. Ta det lugnt i början och öka sedan takten. Men sluta aldrig, säger Gunnar Jacobsson. 

Gunnars plan är att fortsätta så länge kroppen orkar. Idag är mållinjen han har siktet inställt på den kommande 100-årsdagen. 

- Kanske tar jag det lite lugnare med träningen sedan, säger han. 

 

Se hela videon här: 

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.