Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: LISA THANNER
Bild: LISA THANNER

Söker i musiken efter essensen och kärnan

Musiken blev tidigt ett livsval för Thomas Gustavsson.
– Jag växte upp i min fars musikstudio. När jag som liten tänkte på framtiden handlade det alltid om musik fast jag inte kunde se hur det skulle bli mer konkret.

Pappa jobbade i sin musik- och filmstudio som han också ibland hyrde ut. Thomas hade fri tillgång till studion sedan han börjat ta pianolektioner för kyrkans kantor.

– Pappa satte omedvetet ribban tidigt för min syn på att jobba med musik genom sitt sätt att vara. Hans budskap var att om du vill lära dig något måste du lägga mycket tid på det. Musik var inget romantiskt, det var hårt arbete. Så jag övade och har alltid sedan dess övat flera timmar om dagen. Jag började komponera redan i tioårsåldern, ibland till pappas kunder som behövde reklamfilmsmusik.

Fick tidigt scenvana

Alla fyra syskon spelade två instrument och föräldrarna uppmuntrade. Det gjorde också kantorn som lät Thomas kompa barnkören. Det gav tidig scenvana.

– Jag såg alltid till att jag kunde styckena perfekt, då behövde jag inte vara nervös.

I Kulturskolan i Lerum testade han olika instrument för engagerande lärare.

–De gav mig inspiration till mitt nuvarande arbete som pianopedagog, först i Kulturskolan i Angered och nu i Majorna och Linnéområdet. Som lärare vill jag skapa ett ärligt möte med mina elever, få fram vad de vill med sin musik, vad de har för mål.

En del gillar hiphop, andra vill in på musikgymnasiet, en del vill enbart spela klassiskt.

– Mitt jobb är att hitta den musik de gillar och göra arrangemang för deras nivå. Ofta spelar jag med dem för att de ska få uppleva den gemensamma spelglädjen.

Jobbet innebär möten med mängder av barn och ungdomar på väg ut i livet.

– Jag tycker om mötena med människor i alla åldrar. Det fascinerar mig att se vad man har gemensamt, det gör livet så mycket roligare och intressantare.

Gymnasiet passade inte Thomas som istället hittade Helsjöns Folkhögskola i Horred där han både fick tid att spela och läsa in gymnasiet.

– Rena paradiset för mig. Människor i många olika åldrar, bra lärare, många spelkompisar men också människor med helt annan inriktning.

Nytangos skapare Astor Piazzolla

1995 på Musikhögskolan föddes tankarna på vad som sedan skulle bli bandet New Tango Orquesta.

– Det saknades en pianist i bandet och jag blev tillfrågad. Ledaren Per Störby skrev egen musik ofta inspirerad av nytangons skapare, ikonen Astor Piazzolla i Argentina och vi spelade musik av dem båda. 1997 kom första cd:n och 1999 fick vi spela på Piazzollas gamla klubb med hans bandmedlemmar i Buenos Aires. Jo, nog kändes det rätt nervöst.

De blev med beröm godkända av Piazzollamusikerna och spelade för utsålda hus.

– Musikerna var närmast förvånade att några svenska intresserade sig för deras nytango.

Sedan dess har New Tide Orquesta – namnet byttes sedan man gått över från tango mot mer minimalistisk konstmusik med stråk av barock och jazz - turnerat i Ryssland, Kina, USA, Tyskland, Irland, Luxemburg med mera, ofta stödda av Svenska Ambassaden och Svenska Institutet.

– Visst känns det hedrande att få representera Sverige

I höst firar bandet 25-årsjubileum med konserten Mönster Outside den 27 november på Folkteatern då det också blir release för senaste cd:n.

– Vi är 25 år äldre, bor numera i olika städer och har barn och familjer så det krävs mer planering inför repetitioner och spelningar. Det gäller att anpassa sig efter omständigheterna om man vill fortsätta. Jag är tacksam för att min familj har en så uppmuntrande inställning vad gäller mina turnéer.

När Thomas jobbade extra som musiker i sjukhuskyrkan 2001-2011 fick han ofta önskemål om stycken från sörjande anhöriga.

– Ofta var det folksånger eller psalmer men en dag önskade en anhörig Lacrimosa från Mozarts Dödsmässa. Jag hittade bara ett tidigare arrangemang för piano. Det var av Liszt men tilltalade mig inte så jag försökte göra ett eget även om det kändes lite övermaga att ge sig på en så känd klassiker. För att känna mig trygg med min version skickade jag den till en professor på Mozarteum som förvaltar Mozarts arv i Salzburg för att få hans synpunkter. Han ville genast ha fler Mozartarrangemang av mig. Det kändes mycket bra.

Tolkningar av klassiska stycken

Det blev början till PianoBasso, en duo med Thomas på piano och Andreas Gustafson på bas.

– Vi hade spelat i många sammanhang tidigare så jag visste att han var en mycket duktig basist och att vi kunde samarbeta. Nu kommer snart vår tredje cd med tolkningar av klassiska stycken i Jan Johanssonsättning. Arrangemangen är minimalistiska, vi försöker frammana Jan Johanssons anda.

En tredje spelarena för Thomas är Duo Pfeffer där han och sångerskan Rebecca Gabriel framför episka poplåtar och visor – Whiter Shade of Pale, Ögon känsliga för grönt, Life on Mars med mera tillsammans med Rebeccas texter om livets utmaningar.

– Det handlar hela tiden att hitta essensen, kärnan i låtarna. Det är förresten samma sak jag söker i musiken som i mötet med människor - essensen, kärnan, det centrala.

50-årsfirandet blir minimalt.

– Hanna, min fru, fyller 50 nästa år så vi tänker fira tillsammans då. Jag tänker inte så mycket på åldern, jag trivs bra som jag har det nu och fortsätter att streta på med mina olika musikaliska projekt i stor eller liten skala. Vilket det blir spelar mindre roll, det viktiga är det inspirerar. Jag tänker däremot mycket på vilket privilegium det är att ha fått leva 50 år i ett av de mest demokratiska och jämlika länderna i världen, inte en självklarhet för någon och särskilt inte för mig som levde mina första tre månader på ett barnhem i Amravati utanför Bombay i Indien. När jag blir gammal vill jag kunna tänka att jag utnyttjade mina dagar så gott jag kunde.

Thomas Gustavsson

Bor: Västra Frölunda

Familj: Gift med Hanna, Felix, 20, Josef, 19, Adam 12, Miriam, 8.

Yrke: Pianopedagog, musiker

Aktuell: Fyller 50 år 25 september. Firar 25 år i bandet New Tide Orquesta

Vana: Springer en mil varje morgon

Specialintresse: Historia för att lära känna våra förfäders tankar och vardag

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.