Carin Ljungström ska överraska sina barn genom att hämta dem på förskolan med lådcykel.
Carin Ljungström ska överraska sina barn genom att hämta dem på förskolan med lådcykel. Bild: Anders Ylander

Så fungerar Göteborgs nya lådcykelpool

Sedan ett par veckor tillbaka finns eldrivna lådcyklar att hyra via Göteborgs stads parkeringsbolag. Om projektet i Kvillebäcken blir populärt är planen att utöka till fler platser. När GP testar tjänsten dras den dock med ett antal tekniska problem.

ANNONS
|

Sedan den 29 september finns en lådcykelpool i korsningen Gamla Tuvevägen/Långängen i Kvillebäcken. Med hjälp av en app går det att boka och hyra eldrivna lådcyklar för 20 kronor per timme.

I dagsläget finns sex cyklar i tre olika modeller. En liknar en klassisk flakmoped med tre hjul och de andra två är varianter av den danska lådcykelmodellen med två hjul.

Tanken är att cyklarna ska vara till nytta för de som vill åka och handla eller transportera föremål eller barn utan att behöva använda bil.

– Kunden ska kunna gå rakt in och göra en bokning, få en kod och hämta ut en cykel. Är det något som inte fungerar, om det är punktering på cykeln till exempel, så har Parkering Göteborg ett avtal med underentreprenören Cykelpoolen som servar och håller cyklarna i god kondition, säger Johan Olofsson, kundansvarig på Parkering Göteborg.

ANNONS

Planen är att se hur konceptet fungerar i ett kompakt område som Kvillebäcken, med ganska mycket hus på liten yta.

Cyklarna finns i en liten byggnad i korsningen Gamla Tuvevägen/Långängen.
Cyklarna finns i en liten byggnad i korsningen Gamla Tuvevägen/Långängen. Bild: Anders Ylander

Testobjekt i ny tät stadsdel

Lådcykelpoolen är ett initiativ från konsortiet av bolag som var med och byggde nya Kvillebäcken.

De avsatte pengar för att bygga "cykelgarderober" som skulle kunna inhysa lådcyklar.

– Sen blev det som det lätt blir med byggherrar. De går ofta snabbt vidare till nästa bygge när det är klart. Då sa vi på Parkering Göteborg att vi kunde tänka oss att driva lådcykelpoolen, upphandla entreprenaden och hitta en operatör för att få det att fungera, säger Johan Olofsson.

Sedan starten för några veckor sedan har ett femtiotal användare registrerat sig och lånat cyklar. Främst har tjänsten använts på helger och Johan Olofsson tror att intresset kommer öka när man börjar marknadsföra sig på sociala medier.

– Göteborgs stad får ett bra testobjekt i en ny tät stadsdel för att se om man ska satsa på det i större skala.

Ska ingå i vanliga parkeringsappen

Alla cyklar blev uthyrda första helgen och har använts flitigt alla helger sedan dess.

Fortsätter intresset att växa kommer troligtvis även nästa lådcykelpool hamna på Hisingen.

– Frihamnen och kvarteren som växer fram bakom Backaplan är områden som man skulle kunna testa. Även andra stadsdelar som man bygger och förtätar kan bli aktuella.

ANNONS

För att boka används för närvarande en app från ett externt företag. Men planen är att tjänsten på sikt ska ingå i Parkering Göteborgs egna app.

– Det var ett krav från vår sida att det ska gå att flytta över allting till vår egen app. Den är väl utvecklad för betalningar och det blir enkelt och smidigt att ha allt samlat på samma ställe.

"Vi verkar ha haft lite tekniskt strul"

För att testa hur lådcykelpoolen fungerar laddar GP:s reporter ner Iphone-versionen av appen, registrerar ett konto och fyller i kortuppgifter för betalning.

På kartan i appen syns fyra lediga cyklar. Två är tagna ur drift för tillfället, i väntan på service. Det går inte att se skillnad på de olika cykelmodellerna när man bokar i appen. Först när man är på plats för att hämta ut sin lådcykel vet man om det är en trehjuling med flak eller en tvåhjuling av dansk modell som man har bokat.

Vid den lilla byggnaden i Kvillebäcken möts GP:s reporter och fotograf av en knappsats där en kod krävs för att få tillgång till cyklarna. Vi känner inte till någon kod och kan inte hitta information om den i appen eller på hemsidan.

Däremot finns ett nummer till Cykelpoolens support i appen, men när vi försöker ringa bryts samtalet innan någon signal hinner gå fram. Vi ringer Johan Olofsson, kundansvarig på Parkering Göteborg, som säger att vi ska ha fått ett mejl med koden.

ANNONS

Efter att ha dubbelkollat och konstaterat att något sådant mejl verkligen inte har tagits emot får vi en kod av Johan Olofsson och kan komma in i cykelbyggnaden.

– Vi verkar ha haft lite tekniskt strul, men det ska vara fixat snart, säger Johan Olofsson.

GP:s reporter Filip Lyrheden försöker ringa supportnumret i appen.
GP:s reporter Filip Lyrheden försöker ringa supportnumret i appen. Bild: Anders Ylander

Samtidigt dyker Carin Ljungström upp för att hyra en cykel. Hon har fått kod till byggnaden via ett välkomstmejl.

– Jag tänkte överraska mina barn med att hämta dem på förskolan i en lådcykel, säger hon.

Carin försöker låsa upp cykeln hon har bokat genom att scanna en QR-kod med mobilappen. Det fungerar inte och hon får försöka igen med en av de andra cyklarna innan hon lyckas.

– Jag har både elcykel och bil hemma, så jag tillhör kanske inte målgruppen för det här, säger Carin Ljungström.

Hon cyklar iväg mot barnens förskola och tycker själva cykelupplevelsen känns bra och smidig.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS