Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Cykelbanan i Allén är ett av de pendelstråk som Rolf Broberg håller extra koll på i sin blogg om Göteborgs cykelinfrastruktur. I åtta år har Rolf hållit på med att blogga. Med jämna mellanrum hittar han något att skriva om, ofta med en fråga till trafikkontoret eller någon annan berörd myndighet. Bild: Martin Spaak
Cykelbanan i Allén är ett av de pendelstråk som Rolf Broberg håller extra koll på i sin blogg om Göteborgs cykelinfrastruktur. I åtta år har Rolf hållit på med att blogga. Med jämna mellanrum hittar han något att skriva om, ofta med en fråga till trafikkontoret eller någon annan berörd myndighet. Bild: Martin Spaak

Rolf vill att det ska bli enklare att cykla i Göteborg

Cykeln är ett smidigt och roligt färdmedel som fler borde välja, men då måste infrastrukturen hålla måttet. Det menar Rolf Broberg, som bloggar om hinder och lösningar i Göteborgscyklisternas vardag.
– Det är viktigt att Göteborg blir en stad som det är lätt att cykla i, säger han.

"Elefanter i cykelbanan" och "Förtvinar Alléns cykelbanor?" – så lyder några av den senaste tidens rubriker på Rolf Brobergs blogg om trafiken i Göteborg. Elefanterna i fråga är park- och naturförvaltningens arbetsfordon, som drar upp jord- och lerhögar på cykelbanan från regnvåta gräskanter.

I inlägget om Allén har Rolf gett sig ut med måttband för att undersöka förutsättningarna för en tänkt omdragning av cykelbanan förbi Västlänkens station Haga. Får den verkligen plats där mellan träd och bilväg, utan att tumma på kommunens ambitioner om rejäl bredd? Enligt Rolfs mätning fattas det flera meter.

– Svaret jag fick var att de tänker flytta på bilvägen, men så mycket tror jag inte att de kan knô, säger han.

Bloggsuccé redan 2013

En annan typ av mätning ligger till grund för bloggens mest delade inlägg hittills. En junimorgon 2013 ställde sig Rolf vid gång- och cykelbanan som korsar Heden för att mäta trafikanternas hastighet. Platsen valde han eftersom banan där är bred nog för att alla ska kunna färdas hur fort de vill, utan hinder.

– Det blev tydligt att det är väldigt stor skillnad i hastighet mellan gående och cyklister, så det är inte bra att blanda dem. Dessutom visade jag att folk cyklar olika fort, så det behövs breda cykelbanor med omkörningsmöjligheter, säger Rolf.

Just sådana breda cykelbanor separerade från gångtrafikanter hittade han senare i Göteborgs stads cykelprogram, som började gälla 2015. Han beskriver planerna på så kallade pendelcykelstråk som oerhört ambitiösa, och lägger i sin blogg extra fokus på att följa upp kommunens arbete med dem.

– De är så viktiga för att vardagscyklingen ska fungera. Man kan acceptera att man får cykla långsamt sista biten fram till jobbet, men de där fem eller tio kilometerna av ren transport måste bara funka, säger han.

Studerade på Chalmers

Rolf Broberg har cyklat i alla år, säger han, från uppväxten i Örebro, under åren på Chalmers i början av 1970-talet och fram till i dag.

– Jag tycker att det är roligt, det går snabbt och man behöver nästan aldrig leta efter parkeringsplats. Motionen är också jätteviktig, och för mig som hatar att jogga i motionsspår och sånt så passar det bra, säger han och fortsätter:

– Och så blir ju klimatet en allt viktigare fråga. Själv klarar jag mig – jag är kanske inte kvar när klimatkrisen kommer – men det är viktigt att jobba för kommande generationer.

Det var på Chalmers-området som han först fick upp ögonen för infrastruktur och hur människor beter sig i den. För att undvika kollisioner mellan cyklister och gående vid en husknut, hade någon en dag satt upp betongsuggor för att begränsa cyklisternas hastighet.

Fick gehör för sitt förslag

Rolf lämnade i stället in ett förslag på en snutt trottoar runt den olycksdrabbade husknuten, som skulle få gående att ta den kortaste vägen och cyklisterna att ta ut svängen bättre. Efter sommarlovet var trottoaren på plats, och han kunde med egna ögon se att den funkade som han tänkt.

– Då kände jag att det går att påverka, och man kan nog säga att mitt intresse för att fundera på förbättringar började där, säger han.

LÄS MER: Julia vill få hjulen att snurra för alla – i köket

Bloggat har han gjort sedan 2012. Efter en otäck händelse i en farligt utformad korsning fick han kontakt med en person på trafikkontoret som var beredd att lyssna på hans synpunkter, men mer än ett första möte blev det inte.

– Så jag behövde ett annat utlopp för alla tankar och frågor, och satte i gång att blogga.

Bra dialog med trafikkontoret

Och så har det fortsatt. Minst en gång i månaden hittar han något att skriva om, inte sällan med en fråga riktad till trafikkontoret eller annan berörd myndighet – som han sedan redovisar svaret på.

Uppslagen hittar han på vägen till och från jobbet – eller under en cykeltur på lunchrasten.

– Det är ju nyttigt att röra lite på sig, och då kan man passa på att kika hur det ser ut borta i Haga eller när de bygger om nere vid Läppstiftet, säger han.

LÄS MER: Hind lärde sig cykla som vuxen – nu lär hon andra

Han beskriver dialogen med trafikkontoret som god, framför allt med de personer som jobbar med cykelfrågor och som han vet sliter sitt hår för att få till hyfsade kompromisser i konkurrensen med andra trafikslag om utrymmet.

– Jag har frågat många gånger om de tycker att jag är en gnällspik, men de säger att de är tacksamma för uppbackningen. Så jag tror att jag hjälper till där, säger Rolf Broberg.

Rolf Broberg

Ålder: 66 år.

Familj: Fru och två utflugna – cyklande – söner.

Gör: Systemutvecklare.

Bloggar: På trafikistan.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.