Så skryter vi om semestern

ANNONS
|

Mer än 6 av 10 resenärer gör uppdateringar i sociala medier dagligen och många delar med sig av semesterplanerna innan de reser. Det visar en undersökning som researrangören Ving låtit göra. Resebolaget har gjort en enkät där 7 667 personer svarat på frågor om användning av sociala medier när de semestrar.

Mest populärt att dela med sig av är utflyktsbilder

Över hälften av deltagarna i undersökningen använder sig av någon form av sociala medier. Många av dem väljer att uppdatera under utlandsresan. Resenärerna delar helst med sig av utflyktsbilder, men inte helt oväntat är även badbilder och bilder på maten populärt att publicera.

ANNONS

- Att publicera bilder har ju blivit ännu mer populärt i och med lanseringen av Instagram. Det finns mycket att se och göra på våra resmål, så det är väldigt roligt att Vings kunder väljer att dela med sig av sin resa. En bild säger mer än tusen ord och på så sätt är sociala medier perfekt när man reser, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Skryter om resan

Det är inte bara under semestern som resenärerna skriver på sociala medier om sina resor. Många passar även på att dela med sig av semesterplanerna innan de reser iväg, för att inspirera andra. Andra passar på att skryta lite om sin bokade semesterresa.

Topp 5: Bilder resenärerna helst delar med sig av:

1. Utflyktsbilder (67 procent)

2. Badbilder (41 procent)

3. Matbilder (38 procent)

4. Bilder på resesällskapet (36 procent)

5. Andra bilder (22 procent)

Topp 5: Varför resenärerna delar med sig av semesterplanerna

1. Inspirera andra till att resa (52 procent)

2. Berätta att de är utomlands och svåra att nå (15 procent)

3. Skryta om sin resa (14 procent)

4. Annat (13 procent)

5. För att få reda på om någon annan också ska iväg (7 procent)

ANNONS
ANNONS