Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Så fyller man planet på snabbast sätt

Den vanligaste metoden för att få ombord människor på ett flygplan är den minst effektiva, visar en studie som gjorts.

Tiden som ett flygplan står på marken är dyrbar för flygbolagen. Därför har många olika metoder använts för att så snabbt som möjligt fylla planen med passagerare. En studie, som tagits fram av den amerikanska astrofysikern Jason Steffen, visar att det vanligaste sättet - den så kallade blockmetoden - är minst effektiv, skriver BBC News på nätet.

Blockmetoden går ut på att låta den grupp passagerare som ska sitta längst bak gå på planet först. Därefter har turen kommit till gruppen som har mittenplatser, för att följas av de passagerare som ska sitta längst fram. På detta sätt tar det sju minuter för en passagerare att komma på plats.

Med Steffen-metoden tar det bara halva tiden. Den metoden går ut på att man först fyller varannan fönsterplats, för att sedan ta de resterande fönsterplatserna. Sedan tar man mittenplatserna samt gångplatserna på samma sätt. På det här sättet slipper passagerarna trängas på samma yta när de ska hitta sitt säte och lägga in sitt handbagage, skriver BBC News.

Jason Steffens tog hjälp av ett datorprogram när han 2008 slog fast att den metoden var effektivast.

Steffens metod fick stor uppmärksamhet när tv-producenten Jon Hotchkiss nyligen lät 72 volontärer göra praktiska boarding-försök i ett flygplan.

Blockmetoden visade sig då vara sämst, tätt följd av strategin där man fyllde på planet bakifrån och framåt med passagerare i löpande följd. I mitten hamnade en metod där passagerarna fick gå ombord i slumpmässig ordning. Näst bäst var den så kallade Wilma-metoden (de med fönsterplatser får gå på först, sen de med mittenplatser och sedan de med gångplatser). Och vinnare blev Steffen-metoden.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.