Högljudda protester mot nya regler

ANNONS
|

Enligt EU:s högsta domstol bryter inte reglerna mot EU-lag, och domstolen menade att flygbolag utanför unionen faktiskt kan välja om de vill flyga till EU-länderna. Beslutet kan inte överklagas, och reglerna infördes vid årsskiftet som planerat. Det var USA, Kanada och den internationella flygorganisationen Iata som hade överklagat beslutet att införa utsläppsregler.

Iata, som representerar 240 flygbolag som står för 84 procent av världens flygtrafik, uttryckte besvikelse efter beslutet och pekade på att det inte förde flygbranschen närmare en global lösning för att begränsa branschens utsläpp. Minst 43 länder har uttryckt motstånd mot de nya EU-reglerna, och bland andra USA har lagstiftning på gång som ska uppmana amerikanska flygbolag att inte följa dem.

ANNONS

Iatas generaldirektör och vd Tony Tyler sade i en kommentar till beslutet att det är bra att EU för upp frågan om flygets utsläpp på agendan, men att en process för att få fram ett globalt system redan pågår inom FN-organet ICAO.

För flygbolag som följer reglerna kan kostnaderna öka med mellan 2 och 12 euro per passagerare. SAS räknar med en ökad kostnad med cirka 5 till 10 kronor per enkelresa.

EU:s straffavgift för flygbolag som inte följer reglerna är 100 euro per ton koldioxid – betydligt högre än kostnaden för de bolag som följer dem.

Iata tror att flygbolagen kommer att få betala cirka 20 euro per ton koldioxid som släpps ut 2020, en kraftig ökning från dagens kostnader. Under 2012 kan kostnaden för flygbolagen bli cirka 900 miljoner euro.

De totala utsläppskostnaderna skulle kunna uppgå till uppemot 2,8 till 9 miljarder euro vid slutet av 2020.

Källa: Reuters, Iata, EU-kommissionen

Internationellt finns det en organisation som arbetar med att ta fram internationella utläppsregler för flygindustrin, International Civil Aviation Organization (ICAO).

Flygindustrin har kommit överens om att sätta ett tak på utsläppen från år 2020. Fram till dess ska bränsleeffektiviteten öka med 1,5 procent årligen. År 2050 ska utsläppen vara halverade jämfört med 2005 års nivåer.

Hittills har dock ICAO misslyckats med att ta fram något globalt system som reglerar utsläpp, och bedömare tror att en sådan överenskommelse kommer att dröja.

Källa: Iata, Reuters

ANNONS