Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Charterturister fast på Landvetter

Charterresenärer på väg till Gran Canaria satt fast på Landvetter i 18 timmar.

TUI Fly Nordics flight BLX639 skulle ha lyft från Landvetter klockan 07 på lördagsmorgonen, men avgick inte förrän klockan ett på natten. Orsak: fel på planet.

– Jag har ingen annan information än att det gick iväg klockan ett i natt, säger Jim Hofverberg vid Fritidsresors pressjour.

– Förseningen som var i går handlade om ett elproblem som orsakade problem med av-isning på vingarna, och det behövs när man flyger på den här tiden på året.

TUI fly Nordic beställde reservdelar från Köpenhamn, men med frakttid och installation var det snabbare att flyga in ett nytt plan från Finland som ersättning.

En av de drabbade som satt fast på Landvetter är Hans Pettersson från Göteborg. När vi pratas vid på telefon strax efter klockan 22 på lördagskvällen har han fått uppgift om att de ska få närmare besked mellan 23.30 och midnatt.

- Från TUI har informationen varit dålig långa tider, om vi över huvud taget fått någon information, säger han.

Det är först på kvällen som Fritidsresor har egen personal på flygplatsen, enligt Hans Petterson.

- Vi är 180 passagerare. Det är mycket barn, det är synd om dem, säger han.

Samtidigt spolierar det starten på semestern, som för Hans Petterssons del är en vecka.

- Vi tappar ju ett dygn.

Var får resenärerna för ersättning när de blivit försenade med närmare ett dygn?

– Det går ut en dagsandelsersättning, det är lite olika beroende man har för boende, man får ersättning enligt praxis, säger Jim Hofverberg vid Fritidsresors pressjour.

– Det gäller även dem som flyger hem med försening. De som varit på plats har fått stanna på hotellet och fått mat, fortsätter han.

Till följd av att flyget till Gran Canaria blev försenat har även följdförseningar uppstått. Det gäller ett fight BLX211 från Landvetter till Teneriffa som skulle lyfta 09.20 på söndag morgon, men som har en ny avgångstid 14.30.

– Där har alla kunder fått information via sms. De kunder som missat den här informationen och dykt upp har fått en måltidskupong, säger Jim Hofverberg.

Hur vanligt är det att sådant här händer?

– Det är inte vanligt, men det händer. Det är alltid beklagligt, och då försöker vi som resebolag göra allt för att kunderna ska komma iväg så snabbt som möjligt, säger Jim Hofverberg vid Fritidsresors pressjour.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.