Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

För fjärde året i rad, alltid i samband med Mors dag, delar Rasmus Persson ut ett stipendium på 10 000 kronor till en mamma. Han gör det som en hyllning till sin mor Ulla-Britt. I år går stipendiet till en kvinna som lever tillsammans med sitt barn med skyddad identitet. Bild: Karin Torgny
För fjärde året i rad, alltid i samband med Mors dag, delar Rasmus Persson ut ett stipendium på 10 000 kronor till en mamma. Han gör det som en hyllning till sin mor Ulla-Britt. I år går stipendiet till en kvinna som lever tillsammans med sitt barn med skyddad identitet. Bild: Karin Torgny

Rasmus hyllar sin mor – och prisar mammor med drömmar

På söndag, på Mors dag, swishar Rasmus Persson 10 000 kronor till årets mottagare av Ulla-Britt Henrikssons kulturstipendium. Pengarna tar han ur egen ficka. Det är fjärde året som han på det här sättet hyllar sin mamma – men också alla andra mammor med konstnärliga drömmar.

Några kvällar i veckan hörs Rasmus Persson som programledare på "Kvällspasset" i P4. Han producerar också poddar ihop med journalisten Emanuel Karlsten och hyr ut cirkustält. Han har skrivit en skräckmusikal för barnradion, serverat coronasäkra restaurangmiddagar på en äng i Värmland och väckt liv i gammal varietékultur på Kiviks marknad. Det senare beskriver han glatt som ”ett fenomenalt minusprojekt”.

Kreativiteten har han från både mamma och pappa. Pappa är skådespelare, det var även hans mamma som utöver det även var scenograf, musiker, konsthantverkare, författare…

– Mammas liv var så himla mycket större än bruksorten Munkfors dit vi flyttade från Göteborg när jag var liten. Hon var en fantastisk person som alltid var upptagen med olika projekt. För vår skull valde hon ett annat liv, det på landet med oss, min pappa, mina bröder och mig. Självklart påverkade det hennes möjligheter att utveckla sina talanger, säger Rasmus Persson.

Moderskapet kan kosta

Att moderskapet kan kosta för kreativa mammor förstod han inte då. Först när han själv blev pappa blev det tydligt. Så när han för några år sedan funderade på en lämplig Mors dags-present till sin dotters mamma slog det honom att hon faktiskt inte hade repat med sitt band på två år, lika länge som de haft barn.

– När jag träffade henne spelade hon trummor i ett skitcoolt rockband i Göteborg och hon älskade det. Plötsligt insåg jag att hon var en speglig av min mor. Jag greppar att det är betydligt mer ansträngande att vara mamma till ett litet barn än att vara pappa, men då är det ju upp till männen att steppa upp lite grand. Något jag nog inte hade gjort.

Bild: Karin Torgny
Bild: Karin Torgny

Det här blev något som han ville utforska. Ett sätt var podden "Faderskapstestet" för några år sedan där småbarnspapporna Rasmus Persson och Emanuel Karlsten utmanade varandra på olika sätt. Kunde de sina barns fyra sista siffror, visste de namnet på barnets BVC-sköterska? Vågade de ta kontakt med andra pappor på öppna förskolan, gå på babysim eller högläsa med lustiga dialekter?

– Ibland kan jag bli avundsjuk på mammor, på deras självklara närhet till barnet och till andra mammor, men jag ser också att det kan ha sitt pris. När vi diskuterar jämställdhet handlar det ofta om ekonomi, eller möjligen hushållssysslorna och vem som hämtar på förskolan. Men att en konstnärlig ådra, en talang, förblir outvecklad tycker jag inte att vi har talat om.

”Led av statusstress”

Att bli förälder innebär en ny roll att testa och forma tillsammans med en partner och ett barn. När Rasmus fick veta att han väntade barn hade han utbildat sig till journalist, arbetade på P3 som programledare och tänkte att han levde ett drömliv efter att tidigare jobbat som städare och kock.

– Jag led av en väldig statusstress och oroade mig för att jag skulle förlora position och jobb när vi fick barn. Men allt det där bara försvann. Nu behöver jag aldrig vakna en morgon och inte veta vad meningen med allt är. Det är nog den största förändringen med att bli pappa.

Formulerar sig lågmält

Rasmus formulerar sig lågmält, gärna med humor. Det är viktigt att stipendiet tolkas på rätt sätt. Det första gick alltså till hans partner som kunde hyra en ateljé ett år. Inför årets Mors dag har han läst över 400 brev från mammor som brinner för musik, keramik, textilkonst, film, journalistik eller har författardrömmar. Kända och okända, unga och gamla.

– Det som förenar dem alla är att en del av livet, den konstnärliga delen, har fått stå tillbaka. Alla beskriver ett rikt liv, de hade aldrig velat vara utan familj och barn, men också att det finns ett hål att fylla. Min förhoppning är att ett stipendium kan göra skillnad.

Pristagare med skyddad identitet

I år går stipendiet till en kvinna som Rasmus kallar Mamma X. Hon lever med sitt barn med skyddad identitet på okänd ort efter en våldsam relation. Och är en mamma som har tecknandet som terapi.

– Stipendiet blir ett sätt att uppmärksamma henne, men också alla andra mammor som befinner sig i liknande situation, säger Rasmus Persson.

Rasmus Persson

Ålder: 37 år

Yrke: Programledare, journalist, cirkusdirektör

Bor: Kungsladugård

Familj: Sambo och en dotter på 4 år

Senast lästa bok: "Osynliga länkar", Selma Lagerlöf

Favoritmusik: Reggae, afro, dancehall

Bästa radioprogram: "Kvällspasset" i P4

Podd jag gärna lyssnar på: "Revisionist History" med Malcolm Gladwell

Varieténummer jag minns: Världens starkaste man lyfter Sveriges tyngsta journalist (världsrekordhållaren i bänkpress ligger på krossat glas och lyfter Janne Josefsson)

Så firas Mors Dag i år: Min sambo får dagen för sig själv. Och så tulpaner förstås.

Fyra stipendiater

Pristagare av Ulla-Britt Henrikssons kulturstipendium:

2021: Mamma X – kvinna med skyddad identitet som har ritandet som livlina.

2020: Therese Olsson – konstnär som valde att verka i avbefolkad landsbygd.

2019: Kristina Alstam – författare som efter cancerdiagnos ville hitta tillbaka till skrivbordet.

2018: Linda Karlsson – Rasmus sambo hyrde ateljé.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.