Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Petra Elio Serti, lärare och tisdagskrönikör i GP.

Petra Elio Serti: "Stå upp för det du tror på"

KRÖNIKA: Tisdagskrönikören Petra Elio Serti funderar på vad vi alla kan lära oss av sådana människor som Raoul Wallenberg.

Runt om i världen är gator uppkallade efter honom. Flera monument har rests till hans minne. Det har gått över hundra år sedan han föddes och fortfarande uppmärksammas han rejält. Hans gärningar och liv är en stark historia. Han räddade liv och gjorde skillnad. Vi kan lära oss av honom, inspireras och tänka att även om inte alla måste vara som Raoul Wallenberg så befinner vi oss i en tid där vi behöver synliggöra de mänskliga rättigheterna, lära oss hur vi kan stå upp för varandra och göra skillnad.

I vår värld och i en tid som känns ganska tuff är det ett oerhört viktigt arbete vi har framför oss. Och ännu viktigare är det med goda förebilder och duktiga ledare.
Vi har rätt till många olika saker i livet och alla borde erbjudas möjligheten att få leva det liv man vill och kunna göra det bästa av det. Ni vet, sådant som vi tycker är självklart att vi har rätt till i livet, tak över huvudet, mat, utbildning, frihet, hälsa och kärlek. Tyvärr finns det idag många exempel som talar mot att det är så. 
De mänskliga rättigheterna är universella och gäller för alla. De slår fast att alla människor, oavsett land, kultur och sammanhang, är födda fria, har lika värde och samma rättigheter. De ska täcka in många delar av en människas liv och syftar till att alla människor ska få en möjlighet att leva ett anständigt liv. Därför inkluderas regler om människors möjlighet att överleva, husrum, trosuppfattningar, skydd, utbildning, yttrandefrihet. Ja, ni vet alla de där sakerna vi tar för givet och som våra elever ofta hör oss säga. Det är inga floskler utan det är mänskliga rättigheter på riktigt!

Ett av detta och kommande års viktiga och stora arbete på skolan handlar om att stärka arbetet kring mänskliga rättigheter och demokrati men också civilkurage. Under projektets första vecka mötte jag en elev som var mycket upprörd:
"Vad spelar mänskliga rättigheter för roll, när de ändå inte alltid följs? Du har träffat mina klasskamrater som kommer behöva lämna landet utan fri vilja? Jag ser hemlösa på gatan, dagligen läser vi om människor som far illa i samhället, vi ser fattiga barn på TV och jag kommer från ett krig".
Jag blev ganska ställd och min första tanke var också vad spelar det för roll? Jag svarade det viktigaste är att vi ändå säger ifrån och agerar för vi har alla ett ansvar och behöver göra våra rättigheter mer levande.

Om några veckor kommer en svart kub (stålcontainer) på tre gånger tre meter till skolan. Den ska fyllas med elevernas tolkningar av vad rätten till mänskliga rättigheter innebär, hur man kan stå upp för sina rättigheter och också visa hur varje enskild människa kan göra skillnad.  Trettio kuber, en för varje rättighet kommer till trettio olika skolor i hela landet. I augusti kommer dessa ställas ut i Kungsträdgården i Stockholm på Raul Wallenberg-dagen. Det arbete vi gör förstås att vi i år lätt kommer att kunna bocka av skolans övergripande demokrati- och värdegrundsuppdrag, men desto viktigare är att eleverna blir mer medvetna om hur de kan påverka världen de lever i, sin vardag, så att den blir meningsfull för oss alla.
Detta kommer kanske inte att lösa alla samhällsproblem, men vi får inte sluta hoppas, och vet ni, efter några dagar möte jag eleven igen som sa: "Jag har funderat på vårt samtal och kommit fram till att världen finns för oss som lever i den och vi behöver stå upp för det som vi tror på". 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.